Hoppa till innehållet

SBB i storbolagstopp – HM backade

Stockholmsbörsen avslutade julveckan som helhet med en blygsam uppgång på 0,4 procent. Stukade fastighetsbolaget SBB B-aktie blev veckans vinnare och modejätten H&M veckans förlorare på storbolagslistan OMXS30.

Foto: Cornelia Jönsson

Julveckan slutade nära nollan.

Stockholmsbörsens breda OMXSPI-index klättrade upp 0,4 procent medan storbolagens OMXS30-index fick nöja sig med en marginell uppgång på 0,1 procent.

Det Fed-drivna rallyt veckan innan kom av sig, men SBB:s B-aktie fortsatte upp och kammade hem en veckouppgång på 3,56 procent. Hittills i år har dock kursen rasat cirka 70 procent.

Telekomjätten Ericsson tillhörde också julveckans vinnare. Aktien steg 2,62 procent

Assa Abloy knep tredjeplatsen med en uppgång på 2,59 procent. På torsdagen höjde SEB riktkursen för låsjätten till 285 kronor från 255 kronor och upprepade behåll.

Fler verkstadsbolag gick över lag bra och kvalade in bland veckans vinnare. 

Autoliv klättrade upp 2,29 procent, tätt följt av Atlas Copco, B-aktien upp 2,05 procent, och med Alfa Laval (+1,88 procent) och Electrolux (+1,40 procent) hack i häl.

Strömningsbolaget Viaplay slapp jumboplatsen dagarna före jul. Veckans största förlorare blev i stället klädkedjan H&M, som backade 2,64 procent.

Nedgången torde dock ses som ett hack i kurvan. Inför årets sista vecka har HM-kursen stigit med cirka 57 procent, en överlägsen uppgång jämfört med börsens OMXS-index uppgång på knappt 15 procent hittills i år.

Även meddelandetjänstbolaget Sinch föll i stillsam julhandel, ned 2,44 procent.

Värmepumpsbolaget Nibe åkte på stryk, minus 2,21 procent.

Framgångssagan Nibe utmanas hårdare än någonsin förr och bolaget kommer därmed att vara ett av de företag på Stockholmsbörsen som verkligen kommer att vara i blickfånget under 2024, skriver Di:s aktieanalytiker Ulf Petersson och listar fem namnkunniga bolag med ett svettigt år bakom sig och som måste upp till bevis 2024.

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera