Tobias Lindberg:

Det speciella med svenska kultursidor

1897 blev SvD:s Oscar Levertin den första kulturchefen i svensk press.
1897 blev SvD:s Oscar Levertin den första kulturchefen i svensk press. Foto: Tomas Oneborg

De många och ämnesmässigt breda kultursidorna har med viss rätt setts som en specifikt svensk företeelse. Kultursidans egenartade utveckling i Sverige sätter fingret på vad som står på spel nu när rapporter om besparingar och bantade kulturredaktioner haglar allt tätare.

Det blåser snålt kring nyhetsmedierna i dessa dagar. Deras produktionskostnader har ökat brant i inflationens och den svaga kronans spår. Och sedan flera år köper annonsörerna hellre reklamplatser av amerikanska och kinesiska tjänster, som Google, Instagram och Tiktok, än hos svenska medier som granskar och informerar. De stigande kostnaderna, fallande intäkterna och den vikande konjunkturen har fått flera tidningsägare att fundera över vad de kan spara in på och effektivisera.

Laddar…