Linköping FC:s nya logga väcker frågor

Publicerad 2024-01-10

Har Linköping FC en gratisbild på en lejoninna i sitt nya klubbmärke?

Ordföranden Johan Ladenberg är inte orolig.

– Om någon eventuell rättighetsinnehavare skulle höra av sig får vi naturligtvis lyssna på den, säger han till Sportbladet.

Under tisdagen meddelade den damallsvenska toppklubben Linköping FC att man har bytt klubbmärke.

Tidigare hade LFC samma klubbmärke som SHL-klubben Linköping HC, men nu har man bytt ut lejonhanen mot en hona.

Det är inte den ändringen i sig som har väckt uppmärksamhet i sociala medier.

Experten förvånas

Uppmärksamma personer har noterat att lejoninnan i det nya klubbmärket är snarlik med en lejoninna som finns på en gratisbild från företaget Adobes bildbank.

Det får klubbmärkesexperten Leonard Jägerskiöld Nilsson att gå i taket.

– Det är inte ofta sådana här saker händer. Allt pekar på att någon på grafiska byrån valt den lätta vägen. Det är ytterst pinsamt, säger han till Corren.

Loggan som väcker uppmärksamhet. Scrolla ner för att jämföra den med Adobes gratisbild.

”Det är svårt”

Linköpings ordförande Johan Ladenberg är fortsatt nöjd med klubbens nya logga och samarbetet med designbyrån Edit & björnen.

– Lejonhonan är en del av flera element i logotypen och tillsammans med färger, namn, årtal och format skapades den känsla i logotypen som vi eftersökte, säger Ladenberg och fortsätter:

– Som sagts tidigare är det lätt att djur blir generiska och det är svårt att skapa ett helt unikt lejon som inte påminner om något annat. Vi är fortsatt övertygade om att logotypen som helhet har fått det stora lyft som behövdes och vi ser fram emot att arbeta med den.

”Inte oroliga”

Det är förbjudet att använda gratisbilder från Adobes bildbank i företagsloggor men Ladenberg är inte orolig över det.

– Om någon eventuell rättighetsinnehavare skulle höra av sig får vi naturligtvis lyssna på den. Men i dagsläget, nej, det är vi inte oroliga för, säger han.

Sportbladet har sökt designbyrån Edit & björnen.