Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Viaplay
Mattias Bergqvist

Tack och hej – nu förlorar Viaplay själ och identitet

Tack och hej. 

Nu är Viaplay på väg att förlora sin identitet och själ som streamingtjänst.  

På onsdagen höll Viaplay group en extrastämma på Waterfront Congress Centre i Stockholm.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Niklas Jihde, Håkan Södergren och Erik Granqvist i Viaplays studio under junior-VM i ishockey.
Foto: JESPER ZERMAN / BILDBYRÅN

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Extrastämman hölls på Stockholm Waterfront Congress Centre. Stämningen beskrivs som ”sansad”, något som kan upplevas som lite överraskande, då vd Jørgen Madsen Lindemann tidigare sagt att om Viaplay inte lyckades få till en rekapitalisering så skulle ”företaget upphöra att existera”. 

Onsdagens besked om emittering av nya aktier ska ge fyra miljarder kronor i nytt kapital. På det ska även samtliga aktier i Paprika Holding AB säljas. Prislappen uppgår till cirka 61,9 miljoner kronor på kassa- och skuldfri basis.

Den riktade nyemissionen innebär att det mesta av bolagets inflytande nu kommer att hittas hos de nya huvudägarna: franska Canal Plus och tjeckiska PPF. 

Att samtliga förslag på extrastämman godkändes gjorde att Viaplays krisande aktie rusade.

Med stor sannolikhet var detta en av få vägar som Viaplay group kunde gå för att rädda bolaget. Samtidigt raderar företaget sin tidigare identitet som satsande streamingtjänst. Det som tycks bli kvar är en själlös tjänst som kan konsten att ta betalt av sina kunder. 

Det ska Viaplay satsa på i framtiden

Strax efter årsskiftet publicerade Dagens media en intervju med Alexander Tanno, VP editor in chief på Viaplay Sverige. Branschtidningen skriver att Viaplays innehållsstrategi har ”uppdaterats för att vara mer kommersiellt gångbar och skräddarsydd efter tittarbeteendet.”

Alexander Tanno säger: 

– Vi kommer fortsatt att ha ett brett utbud av serier, filmer och sport, numera ännu mer skräddarsytt för den svenska publiken. Vi har justerat vår innehållsstrategi för att ännu bättre möta tittarbeteendet på Viaplay där 90 procent av tittandet, förutom sporten, är på stora inköpta serier och filmer samt så kallat icke manusbaserat innehåll. 

Ur ett strikt kommersiellt perspektiv är det Tano säger rätt och riktigt. ”Det här är vad Viaplay-prenumeranterna tittar på, så vi satsar mer på det eller något väldigt likt det som är populärt”, tycks vara strategin. 

Foto: Martin Jansson / Viaplay group

”Börje” mest sedda originalserien i Sverige på Viaplay

Well, utan ha några exakta siffror, eftersom Viaplay inte delar med sig av sådana, undrar man förstås hur exempelvis ”Börje” hade passat in i en sådan strategi. Premiäravsnittet av serien om Börje Salmings liv och hockeykarriär var ju ändå den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. 

”Börje” är en unik historia och en serie vars popularitet inte går att förklara med att man ”bättre möter tittarbeteendet på Viaplay”. Gång på gång måste det förklaras att det är sådant som sticker ut och som överraskar tittarna – i streamingeran är ”Squid game” det bästa exemplet – som bäst bygger prenumeranternas förtroende och vilja att stanna kvar hos en tjänst, inte serier eller filmer som möter tittarbeteenden. 

Jag har sett några utvalda delar av ”Veronica”, serien som Viaplay group sålde till SkyShowtime. Som allt Alexandra Rapaport gör hade ”Veronica” potential att bli något slags tittarsuccé. Samma gäller naturligtvis ”Ronja Rövardotter”, som Netflix tagit över för sändning 2024 i, bland andra, de nordiska länderna.  

Tydligen passade inte de båda serierna in i ”tittarbeteendet på Viaplay”, även om det säkert skulle ha kostat en slant att sända dem. 

Viaplay ska producera upp till tio originalproduktioner per år

Alexander Tano säger till Dagens media att Viaplay ska producera upp till tio originalproduktioner per år i Norden. Färre än tidigare, något som med bolagets kris i åtanke är ekonomiskt sunt. 

Borta är det som gjorde Viaplay speciell: Under några år hade Viaplay ena foten i en TV3-era och den andra i streamingerans förhoppningar. 

Nu skjuter Viaplay sig själv i foten och hoppar runt på ett ben. 

Med hastig blick är det endast sporträttigheterna som är unika och dessa ska kunderna betala mer för än någonsin. Så: även om det finns tillräckligt med skäl att åtminstone börja tro att Viaplay kommer överleva, har företaget som streamingtjänst redan börjat falla ihop. 

Exklusivt med Mark Wahlberg: ”Vill inte vara för självisk”