Så stora var e-handlarnas mellandagsreor: ”Stimulerat”

Handlarnas omsättning fick fart.

Tänk vad allt blåste över snabbt. Black Week dundrade förbi och sedan drog den traditionella julhandeln igång. Och vips var julen här. Men däremellan kommer ju som bekant även mellandagarna. Och med dem den efterlängtade mellandagsrean.

Vi på Ehandel har försökt ta reda på hur det gick med handlarnas försäljning under mellandagsrean. Men hittills har det varit skralt med återkopplingen. Vi har sträckt ut en hand till såväl HUI som Svensk Handel och Svea Bank. Men deras statistik för mellandagarna är antagligen inte klara än.

Annons

Populära prylar blev billigare

Däremot har vi glatt mottagit ett svar från Klarna som också har en bred överblick över handeln. Så vad sitter betaljätten på för insikter den här gången?

Jo, årets mellandagsrea medförde tydliga prissänkningar på en lång rad populära produkter, konstaterar företaget. Och reorna gav e-handlarna ett tydligt uppsving.

Vi kan konstatera att mellandagsrean medförde många attraktiva erbjudanden för prismedvetna konsumenter. Vår data visar nämligen att nästan 2 000 av de mest populära produkterna minskade i pris efter julafton, med en genomsnittlig prissänkning på 16 procent, säger Jesper Eriksson, landschef för Klarna i Sverige, till Ehandel.

Stimulerat omsättningen

Klarna kan dock, av affärskritiska skäl, inte dela några exakta procentuella ökningar. Men reorna hade i alla en tydlig effekt på köplusten under mellandagarna 2023.

Detta har tydligt konverterat och stimulerat handelns omsättning, som ökade mer på årsbasis under mellandagsrean än under året i övrigt, avslutar Jesper Eriksson.

Annons