Hoppa till innehållet

Konsult-vd:n: ”Snällhet är det nya hårda”

It-konsultbolaget Fellowmind kombinerar snällhet med personalens välbefinnande.

Resultat: lägre sjukfrånvaro, lägre personalomsättning, stabil tillväxt och ökad lönsamhet.

”Snällhet är det nya hårda. Det är ingen mjuk värdering, utan en stenhård affärsstrategi för att hålla oss relevanta i en föränderlig värld”, säger vd:n Anna Kleine.

It-konsultbolaget Fellowmind, har på tre år mer än halverat långtidssjukfrånvaron till 1,1 procent. ”Vårt viktigaste mål är att vi ska vara it-branschens bästa arbetsgivare 2026”, säger vd:n Anna Kleine.
It-konsultbolaget Fellowmind, har på tre år mer än halverat långtidssjukfrånvaron till 1,1 procent. ”Vårt viktigaste mål är att vi ska vara it-branschens bästa arbetsgivare 2026”, säger vd:n Anna Kleine.Foto: Juliana Wolf Garcindo

De vassa armbågarnas tid är över och förbi, hävdar Fellowmind med 450 anställda.

Bolaget fokuserar på att öka medarbetarnas engagemang utifrån deras behov. Varje fredag görs så kallade pulsmätningar, där medarbetarna anonymt uppger hur de mår genom att svara på en handfull digitala frågor.

”Vi kan tidigt upptäcka risker för ohälsa, men enbart mätbara svar räcker inte. Medarbetarna måste också märka, konkret och i hygglig närtid, att vi gör något åt det som tas upp”, säger hr-chefen Kristian Randel.

Tydliga förväntningar, systematisk feedback varje månad och fria psykologsamtal för att till exempel bli bättre på att hantera stress är några av åtgärderna.

”Vårt viktigaste mål är att vi ska vara it-branschens bästa arbetsgivare 2026”, fortsätter Anna Kleine.

Priset blir några tusen kronor per medarbetare och år för Winningtemp, ledartäthet med i snitt tolv medarbetare per chef och det nya kulturarbetet – men nettovinsten handlar om mångmiljonbelopp, enligt Fellowminds vd Anna Kleine.
Priset blir några tusen kronor per medarbetare och år för Winningtemp, ledartäthet med i snitt tolv medarbetare per chef och det nya kulturarbetet – men nettovinsten handlar om mångmiljonbelopp, enligt Fellowminds vd Anna Kleine.Foto: Juliana Wolf Garcindo

Vägen dit stavas snällhet. Med snäll menas en tillåtande, icke dömande arbetsplatskultur, där alla kan föreslå förändringar, vara okunniga eller begå misstag utan att bli hånade eller baktalade.

”Konflikträdsla är inte att vara snäll”, betonar Anna Kleine.

”Tvärtom, överslätande tystnad för korridorsnack eller kommentarer som ‘vadå, klarar du inte lite press?’ får osnälla beteenden att eskalera. Att konsekvent markera nolltolerans och prata med, inte om, varandra är otroligt viktigt för tilliten och en varaktigt lönsam företagskultur.”

Paradigmskiftet till ”vi tillsammans” har på tre år minskat sjukfrånvaron med 34 procent till 3,1 procent. Långtidssjukfrånvaron har mer än halverats till rekordlåga 1,1 procent.

Personalomsättningen har sjunkit från 18 till 12 procent och sannolikheten att en medarbetare skulle rekommendera Fellowmind som arbetsgivare, så kallat net promotor score, har klättrat från 25 till 64, att jämföra med branschgenomsnittet 17.

”Luddiga individuella mål, utebliven feedback och självcentrerade chefer som sänker känslan av samhörighet ökar risken avsevärt för utmattning och lång sjukskrivning”, säger Kristian Randel.

Samhörigheten ställdes på sin spets 2022 när tre bolag – före detta Orango, Endeavor och Dqc – slogs ihop till ett: Fellowmind Sweden.

”Alla omorganisationer skapar oro. Trots fusionen och it-konsulters goda arbetsmarknad fortsatte sjukfrånvaron och personalomsättningen att sjunka”, säger Kristian Randel.

Kristian Randel, Fellowminds hr-chef.
Kristian Randel, Fellowminds hr-chef.Foto: Lisa Wikstrand

Även arbetsmiljöombudet Madeleine Nydahl är positiv:

”Klimatet är öppnare och företaget agerar snabbare. Veckofrågorna är enkla att besvara, fyra klick, vilket bidrar till den höga svarsandelen, på flera divisioner nästan 100 procent.”

Madeleine Nydahl, arbetsmiljöombud på it-konsultföretaget Fellowmind.
Madeleine Nydahl, arbetsmiljöombud på it-konsultföretaget Fellowmind.Foto: Lisa Wikstrand
Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera