Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Trots fiaskosäsongen - Blåvitt slår årskortsrekord

Allsvenskan

Fiasko på planen - men succé på läktaren.
Trots den sportsliga bottennoteringen 2023 säljer IFK Göteborg slut på sina årskort för 2024.
- Vi måste verkligen försöka nyttja alla stolar vi har på Gamla Ullevi, säger Josefine van Ginhoven, publikrekryteringsansvarig i Blåvitt.

Foto: Bildbyrån.

IFK Göteborg stod för en historisk sportslig bottennotering 2023 när man undvek negativt kval med nöd och näppe.

Samtidigt har publiken strömmat till Gamla Ullevi - och nu har Blåvitt slagit klubbrekord i antal sålda årskort.

Det tidigare rekordet på drygt 8 400 årskort från 2016 är överträffat och klubben närmar sig nu sin maxgräns på 9 000 sålda årskort.

- Det är jättestort. Det här var det stora målet, säger Josefine van Ginhoven, publikrekryteringsansvarig i IFK Göteborg.

I fjol sålde klubben drygt 7 600 årskort och under den allsvenska säsongen var alla blåvita platser slutsålda på mer eller mindre samtliga hemmamatcher, berättar hon.

Annons

- Målet för 2024 blir att ligga där igen. Att ha 9 000 sålda årskort när vi går in i året är så klart en bas för något fantastiskt. Det är superstort och jätteviktigt.

Att IFK Göteborg slår årskortsrekord - trots kräftgången på planen - förklarar Josefine van Ginhoven genom ett långsiktigt arbete med klubbens publikrekrytering.

- Vi har jobbat medvetet strategiskt över tid. Sen har vi jobbat tillsammans alla blåvita. Det hade inte gått om inte alla hade dragit åt samma håll, säger hon.

- Det är framför allt ett långsiktigt arbete vilket gör att det kommer leva kvar över tid. Jag upplever inte detta som en fluga på något sätt. Det är medvetet och långsiktigt. 

Josefine van Ginhoven berättar att ytterligare en delförklaring är att IFK Göteborg har vågat testa nya grepp i sin marknadsföring och kommunikation.

Annons

- Vi har spunnit vidare på intresset som har funnits, där den blåvita gemenskapen och upplevelsen av att vara på Gamla Ullevi när Blåvitt spelar hemmamatch är svårslagen. Det gör att vi står så starka publikmässigt även om vi inte har nått hela vägen fram på planen.

Att IFK Göteborg har ett tak på antal sålda årskort är en del av klubbens långsiktiga strategi, förklarar Josefine van Ginhoven.

- Vi måste ge fler chansen att få se Blåvitt på plats. Säljer vi hela arenan med årskort har vi ingen möjlighet till att sälja lösbiljetter, vilket är viktigt för den långsiktiga publikrekryteringen. 

Varför har ni valt att sätta gränsen på just 9 000?
- Vi har bollat den siffran fram och tillbaka. Där kände vi att 9 000 var en rimlig siffra. Det är ungefär halva arenan och det finns utrymme kvar för lösbiljetter. 

Annons

Vilka sektioner har det varit högst tryck på?
- Det har generellt sett varit ett högt tryck med ökningar på alla sektioner. Sen blir det ett extra tryck på de sektioner som vi har väntelista på. Kommandobryggan (klacksektionen) har det varit ett superhögt tryck på, men även på på Bebbens hylla (sjungande sittplats bredvid klacken) och familjeläktaren.

Med årskortsförsäljningens maxtak snart uppnått och en arena som var nästintill fullsatt i majoriteten av matcherna i fjol letar IFK Göteborg fortsatt möjligheter till förbättring.

- Vi tittar på olika alternativ tillsammans med vår biljettleverantör, bland annat. Om det finns funktioner som gör att det blir lättare för en årskortsinnehavare att lämna tillbaka sin plats om man inte ska gå, exempelvis.

- Det gäller för oss att vara kreativa inom de ramarna vi har i dag, men också våga ifrågasätta hur vi har sålt biljetter och årskort tidigare. Vi måste verkligen försöka nyttja alla stolar vi har på Gamla Ullevi.

Annons
Publicerad 2024-01-11 kl 14:37

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto