Returerna ökar igen – så många klappar skickades tillbaka

Många impulsshoppade under Black Week.

Det var många som inte ville ha sina julklappar, enligt en ny rapport från den shoppingnischade plattformsjätten Salesforce.

Totalt har företaget analyserat 1,5 miljarder e-handelstransaktioner globalt, mellan november till och med december.

Annons

"En enorm kostnad"

Hela 19 procent av julklapparna, alltså närmare en av fem julklappar, returnerades efter att julen var slut. Det var en returökning med 3 procent, jämfört med motsvarande period året innan.

Det är en konkurrensfördel för butikerna att erbjuda fri frakt och returer av varor som inte passar eller möter förväntningarna. Men returer i den här storleken har en enorm kostnad i form av klimatavtryck, kommenterar Martin Lindahl, retail-sansvarig på Salesforce Sverige.

Den totala online-försäljningen gick samtidigt ned med 2 procent i världen, jämfört med förra året.

Det är en ekonomiskt utmanande tid för många, med högre räntor och priser. Men den här nedgången beror snarare på att vi varit smartare i hur vi handlar och köpt julklappar tidigare, till exempel under Black Week då priserna är lägre. Tyvärr innebär det att många hoppar på ett erbjudande just därför att det är ett bra erbjudande och att varan sedan skickas tillbaka efter
jul, kommenterar Martin Lindahl.

Omfamnade chatbotarna

En annan trend under årets julhandel var att planeten jordens invånare plötsligt började att älska kundschat-botar – något som var rätt utdömda för bara ett par år sedan. Under vecka 52 växte användningen med 75 procent,
jämfört med motsvarande vecka året innan.

En vanlig uppgift för botarna var att svara på frågor såsom ”finns den här storleken i butiken närmast mig?” eller ”hur länge är det öppet köp på den här produkten?". I framtiden får vi se ännu smartare chatbotar som har god kännedom om kundens behov och som kan ge personlig service oavsett när frågan dyker upp, avlutar Martin Lindahl.

Annons