Sensation att hon aldrig har nominerats till Guldbagge förr

Aftonbladets filmexperter tippar årets vinnare på Guldbaggegalan

Publicerad 2024-01-15

Mikael Persbrandt i ”Hammarskjöld”.

Ikväll delas ett gäng Guldbaggar ut på Cirkus till våra svenska stjärnor. Årets programledare är Shima Niavarani och du ser galan på SVT1 och SVT Play.

Jan-Olov Andersson (JOA) och Stefan Hedmark (SH) står redo med spåkulan.

Här är vinnarna på galan i de största filmkategorierna.

Film

”100 årstider”, ”Hammarskjöld”, ”Miraklet i Gullspång”, ”Motståndaren”, ”Paradiset brinner”.

JOA: Filmen med flest nomineringar – nio, ”Syndabocken” – är märkligt nog inte med här. Därför står det säkert mellan ”Motståndaren” och ”Hammarskjöld”. Två bra filmer där ”Motståndaren” är snäppet mer personlig och originell, tror därför på den. Om inte juryn tycker att kritikerrosade ”Paradiset brinner” ska få vinna något.

SH: Min personliga favorit från året som gick var den märkliga dokumentären ”Miraklet i Gullspång”. Men jag tror att den har en bättre chans i dokumentärkategorin. Jag kan inte tänka mig att ”100 årstider”, som inte är nominerad i någon annan kategori, vinner. Däremot tror jag att juryn utropar vårt Oscarsbidrag, brottardramat ”Motståndaren”, som segrare.


Regi

Milad Alami (”Motståndaren”), Maria Fredriksson (”Miraklet i Gullspång”), Axel Petersén (”Syndabocken”), Ami-Ro Sköld (”Butiken”).

JOA: När Per Fly, som gjort en stark insats med storfilmen ”Hammarskjöld”, inte ens är nominerad, är vägen öppen för Milad Alami. En film som kommer rakt från hans hjärta. Fast överraskningsvarning för Maria Fredriksson, vars dokumentär stundtals är lite spelfilm också.

SH: Här är det svårt. Milad Alami imponerar med sin djupt personliga film, Maria Fredriksson har verkligen gjort ett hästjobb med att få ihop sin dokumentär. Och ”Butiken” är en otroligt egensinnig film. Axel Petersén har sina beundrare, men ”Syndabocken” bleknar i jämförelse. Jag tror att Alami vinner.


Lena Olin i ”Andra akten”.

Kvinnlig huvudroll

Karin Franz Körlof (”En dag kommer allt det här bli ditt”), Marall Nasiri (”Motståndaren”), Lena Olin (”Andra akten”), Sanna Sundqvist (”Tack och förlåt”).

JOA: Ännu en så proffsig insats av Lena Olin att det är en sensation att hon aldrig ens blivit nominerad. Av dessa fyra är det dock ingen som bär upp sin film så totalt som Karin Franz Körlof. Hon är mest värdig vinnare. Över huvud taget borde den filmen fått fler nomineringar.

SH: Lena Olin är veteranen i sammanhanget. Hon har varit Oscarsnominerad, men aldrig nominerats för en Guldbagge. Hon är en av de bästa ingredienserna i ”Andra akten” och jag tror att juryn kanske balanserar vissa mindre publikvänliga nomineringar och vinster med en bagge till henne. Dock hoppas jag på Körlof.


Joel Spira i ”Syndabocken”.

Manlig huvudroll

Gustaf Hammarsten (”Tillsammans 99”), Payman Maadi  (”Motståndaren ”), Mikael Persbrandt (”Hammarskjöld”), Joel Spira (”Syndabocken”.)

JOA: Mikael Persbrandt gör tveklöst en av sina bästa roller här. Men det gäller också Payman Maadi, iransk stjärna som även jobbar i Hollywood. Tror han vinner. Kanske väger man även in hur modig hans insats är, varken filmen eller hans gestaltning lär vinna några pluspoäng hos mullorna i hans hemland.

SH: Inget fel på Gustaf Hammarsten och Joel Spira. Men här tror jag att det står mellan Persbrandt och Maadi. I rollen som Hammarskjöld är Persbrandt oerhört stabil... vilket vi väl förväntar oss av honom? Står just den här insatsen ut så värst mycket? Han har redan två Guldbaggar. Maadi är mycket stark i huvudrollen som iransk flykting i ”Motståndaren”. Jag tror att han kniper baggen.


Ia Langhammer i ”Tack och förlåt”.

Kvinnlig biroll

Ia Langhammer (”Tack och förlåt ”), Jessica Liedberg (”Tillsammans 99”), Anja Lundqvist (”Tillsammans 99”), Jacqueline Ramel (”Syndabocken”).

JOA: Lukas Moodyssons film fick för lite kärlek från nomineringsjuryn. Men här tävlar två från dem mot varandra. Anja Lundqvists rollfigur som lider av psykisk ohälsa strålar genom hela filmen. Det avgör mot Jessica Liedberg, som har en fullständigt magnifik fyllescen.

SH: Ingen i kategorin gör ett så starkt intryck som Anja Lundqvist. Hon har aldrig varit nominerad förut och är en härligt besvärlig ljuspunkt i ”Tillsammans 99”.


Peter Haber och Suzanne Reuter i ”En dag kommer allt det här bli ditt”.

Manlig biroll

Peter Haber (”En dag kommer allt det här bli ditt”), Henrik Norlén (”Dogborn”), Johan Ulveson (”Ett sista race”), Christopher Wagelin (”Syndabocken”).

JOA: Kanske största chansen för ”Syndabocken”, Christopher Wagelin gör nu en storstilad insats och har i åratal gjort mycket av sina biroller. Men känslan säger Peter Haber, en skicklig veteran som aldrig vunnit.

SH: Inte en jättestark kategori. Inget ont om Johan Ulveson, men Peter Dalle gjorde en snäppet vassare insats som hans polare i ”Ett sista race”. Jag tror precis som i fallet Lena Olin att det kan vara guldläge för en veteran: Peter Haber (som dessutom varit nominerad tre gånger förut utan att vinna).


Manus

”Exodus”, ”Motståndaren”, ”Syndabocken”, ”Tillsammans 99”.

JOA: Lukas Moodysson. Grymt imponerande hur han fått ihop uppföljaren ”Tillsammans 99” med ett så stort persongalleri och sådan effektiv blandning av humor och allvar och trovärdighet när det gäller vad som har hänt dessa människor många år senare.

SH: Det är aldrig manuset som är styrkan i Axel Peterséns filmer, det är mer atmosfären, hur han får till sin blandning av inspelningsplatser, skådespelare och känsla. I den här kategorin tror jag mest på ”Motståndaren”, där manusförfattaren och regissören Milad Alami skickligt balanserar teman om manlighet, invandrarupplevelsen och det iranska förtrycket.


”Miraklet i Gullspång”.

Dokumentär

”Hypermoon”, ”Miraklet i Gullspång”, ”Son of the Mullah”, ”Vintersaga”.

JOA: Jag tycker Nahid Persson Sarvestanis thrillerspännande ”Son of the Mullah” är bäst. Men gillar också skarpt ”Miraklet i Gullspång” och det känns som den högst egensinniga och ständigt överraskande filmen ligger bäst till.

SH: Om inte ”Miraklet i Gullspång” vinner bästa film är väl en dokumentär-bagge lämplig nog. Det är ett hårt race dock. Man ska aldrig underskatta Nahid Persson – eller Mia Engberg för den delen. Hon vann den här kategorin med filmen ”Belleville baby” för tio år sedan och ”Hypermoon” är hajpad av en del kritiker.


Foto

”Hammarskjöld”, ”Motståndaren”, ”Syndabocken”.

JOA: Även om det solbrända fotot är det som lyfter ”Syndabocken” rätt mycket, ger filmen dess atmosfär, är bilderna i ”Hammarskjöld”, hur man känner sig som förflyttad till 1960-talet, bäst och mest värt en bagge.

SH: Något ska väl ”Hammarskjöld” få. Och det är ju en tekniskt sofistikerad film där det polerade 60-talsfotot imponerar. Nominerade fotografen John Christian Rosenlund har en nominering sedan tidigare, för Beck-filmen ”Sista vittnet” (också med Persbrandt, så klart).


Klippning

”Miraklet i Gullspång”, ”Motståndaren”, ”Syndabocken”.

JOA: ”Miraklet i Gullspång”. Vågar knappt tänka på hur filmens båda klippare kände sig när de började ta sig an detta (förmodligen) både väldiga och röriga material och få ihop det till en begriplig film.

SH: ”Miraklet i Gullspång”. Mark Bukdahl och Orvar Anklew förtjänar verkligen en Guldbagge för hur de har tagit allt material som Maria Fredriksson filmat, med sina förvirrande twister, fått rätsida på det och byggt upp en spännande och gåtfull thriller.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln