Var tredje nätfiskare uppgav sig vara från Microsoft, under det fjärde kvartalet för 2023. Det visar en ny rapport från Check Point Research. Rapporten visar att teknikindustrin i helhet är särskilt utsatt av falska avsändare - så kallade brand phishing. Efter Microsoft var Amazon det mest imiterade varumärket, som nästan var tionde nätfiskare uppgett sig jobba för, följt av Google med 8 procent.

Check Point kan dessutom notera att stora återförsäljare, detaljhandelskedjor och leverantörer var utsatta för just brand phishing förra kvartalet. DHL såg en ökning i fiskare som uppgav sig vara från dem i samband med ökad konsumtion under november och december. Amazons ökning beror på varujättens Fall Prime Day-rea i oktober följt av den stora handeln före jul.

Check Point varnar även för den växande populariteten av artificiell intelligens. De menar att nätfiskare kan börja använda tekniken för att stärka pålitligheten av sina falska meddelanden, samt att de kan börja göra flera fiskeförsök än tidigare.

Här är de topp 10 mest imiterade varumärkerna under Q4

  • Microsoft (33%)

  • Amazon (9%)

  • Google (8%)

  • Apple (4%)

  • Wells Fargo (3%)

  • LinkedIn (3%)

  • Home Depot (3%)

  • Facebook (3%)

  • Netflix (2%)

  • DHL (2%)