Hoppa till innehållet

KD vill låna 50 miljarder per år – i ett kvarts sekel

Ebba Busch.
Ebba Busch.Foto: Joey Abrait

Kristdemokraterna öppnar för stora statliga lån för investeringar i samhället: 50 miljarder kronor om året i 25 år.

”Om vi inte gör det här kommer vi att se oss omsprungna”, säger partiledaren Ebba Busch.

Innehåll från DoingsAnnons

Vilse i compliancedjungeln? Missa inte affärsmöjligheterna

Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz, hållbarhetsstrateger på konsultbyrån Doings samt vd Emma Forsgren: ”Ledningsgrupper riskerar att gå vilse i compliancedjungeln när de i själva verket sitter med trumfkortet att identifiera och skapa framtidens hållbara affärsmöjligheter”.
Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz, hållbarhetsstrateger på konsultbyrån Doings samt vd Emma Forsgren: ”Ledningsgrupper riskerar att gå vilse i compliancedjungeln när de i själva verket sitter med trumfkortet att identifiera och skapa framtidens hållbara affärsmöjligheter”.

Det går sakta. Det känns komplext och svårt. Det finns fler piskor än morötter. En hel del utmaningar är förknippade med företags hållbara omställning. Men ledningsgrupper sitter med ett trumfkort: Att identifiera och skapa framtidens hållbara affärsmöjligheter.  

Många bolag ställer idag om utifrån nationella lagkrav och EU-regleringar, men långt ifrån alla har satt en hållbarhetsstrategi som är implementerad ute i verksamheten.   

– Vår erfarenhet är att hållbarhetschefen ofta jobbar i silo och att hållbarhetsfrågorna hamnar för långt från kärnaffären. Samtidigt som lagstiftningen skapar en reaktivitet där compliance-frågorna tar tid och kraft från företagen istället för att identifiera de affärsmöjligheter som följer med omställningen. Det är oftast där vi kommer in, säger Mikael Botnen Diamant,  hållbarhetsstrateg på Doings   

När Doings 2023 frågade företag vilka hinder de såg för hållbarhetsarbetet hamnade brister i de organisatoriska förutsättningarna i topp, liksom brist på intern kunskap och förståelse. Ett år senare upplever Doings att verkligheten ser annorlunda ut. Idag är otillräcklig kartläggning, hållbarhetsrapportering och hållbarhetskommunikation de största utmaningarna. 

– Eftersom företag behöver fokusera så mycket på regelefterlevnad tenderar de att tappa fokus på relationen mellan hållbarhet och den framtida affären, fortsätter Mikael Botnen Diamant

Omfamna komplexiteten en nyckel

Doings fokus är att få företagsledningar att börja samarbeta, att utmana reaktivt och linjärt tänk samt att sänka tröskeln att komma i gång. Att arbeta agilt är en viktig väg framåt, men eftersom alla bolag har unika behov, utmaningar och förutsättningar finns ingen enkel lösning eller metod som passar alla. På Doings pekar man ändå på några viktiga aspekter för att få fart på hållbarhetsarbetet: Vikten av att skapa rätt förutsättningar, av en integrerad strategi och av att implementera och aktivera hela organisationen.

– Att skapa tydlig riktning och ägandeskap hos ledarkollektivet är avgörande. Den stora förändringskraften finns när ledningen lyckas aktivera hela organisationen ner på individnivå. Vår värsta fiende är när strategidokumentet hamnar i byrålådan. Där gör det ingen skillnad, varken för planeten eller bolaget, säger Carl-Johan Schultz, hållbarhetsstrateg på Doings.  

Doings konsulter har bred kompetens för att kunna omfamna komplexiteten och förstå varje bolags unika utmaningar och förutsättningar.  

– Vår styrka ligger inte bara i att definiera varför och vad utan också HUR vi får med alla att aktivt jobba mot hållbar förändring. Här är vi trygga i att skapa resultat, säger Emma Forsgren, vd på Doings.  

Om Doings
Doings är en konsultbyrå som utvecklar struktur, kultur, kommunikation och rätt beteenden för en hållbar förändring. Idag består företaget av 18 Doers och ett stort nätverk av experter och specialister. Exempel på uppdrag inom hållbart företagande är åt bland annat Boliden, J.Lindeberg, Newsec och Swish. 

Läs mer på doings.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Doings och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera