Dråpslaget: Sena återbetalningar kan bli en dyr affär för e-handlare

"Många känner inte till sina rättigheter".

De flesta har säkert ganska bra koll på vad som händer om man inte betalar sina fakturor eller räkningar i tid. Det är nog däremot betydligt färre som vet med sig att de har rätt att kräva ränta vid ett ångrat köp på nätet, om de inte får tillbaka sina pengar tillräckligt snabbt.

Vid nyår höjdes även dröjsmålsräntan som e-handelskunder kan kräva till hela 12 procent. Men i en intervju med Sveriges Radio säger Daniel Bernspång, vägledare på Konsumentverket, att det är många som missar att den här extra ersättningen finns.

Annons

Vi får ju många samtal och mail om det här med distansköp. Och baserat på att många inte känner till sina rättigheter vid distansköp så är det säkert många som inte har kunskap om möjligheten att få dröjsmålsränta när återbetalning dröjer, säger Daniel Bernspång.

Kräva ränta

Enligt Bernspång är grundregeln, lite förenklat, att kunden har rätt att ångra sitt nätköp inom 14 dagar. Något man gör bäst genom att maila till företaget. Det är också bra att skicka in ett kvitto från sitt paketombud som visar att man lämnat in varan för retur.

Sedan har företaget 14 dagar på sig att betala tillbaka pengarna. Efter det kan kunden kräva ränta.

Och har då ingen återbetalning gjorts inom de här 14 dagarna, från att kunden ångrade köpet, så ska kunden kontakta företaget igen. Återigen gärna skriftligen och kräva dröjsmålsränta, säger Daniel Bernspång.

En rejäl slant

Med tanke på att dröjsmålsräntan nu är uppe i 12 procent så kan det bli en ganska rejäl extra slant in på kontot för de som köpt en dyrare vara.

Bland de anmälningar som kommit in till konsumentverket finns en från en man i Västsverige som köpt en TV från ett stort elektronikföretag. Men efter att han ångrat sitt köp började problemen.

Företaget skulle ordna allt och återbetala mina pengar men de sa att det skulle ta minst 14 dagar. Nu har det gått 28 dagar och jag har fortfarande inte fått min återbetalning. Jag har säkert haft åtta till tio samtal med dem och suttit totalt sett flera timmar i telefonkö. Att de redan från början säger att det tar 14 dagar, bara det strider mot lagen. Men att de inte betalat inom 28 dagar tycker jag är en katastrof, säger mannen till SR.

Annons
Annons