Raketen Falcon 9 som ska föra astronauterna, bland andra Marcus Wendt, till ISS består av två raketsteg. Det första återvänder till jorden och kan användas vid fler uppskjutningar.
Raketen Falcon 9 som ska föra astronauterna, bland andra Marcus Wendt, till ISS består av två raketsteg. Det första återvänder till jorden och kan användas vid fler uppskjutningar. - Foto: Anders Humlebo

Nu är Marcus Wandt på väg till rymden – här är de 13 mest kritiska minuterna

Det är 13 kritiska minuter. Sedan är rymdfarkosten Dragon med svenske Marcus Wandt i rymden och på väg mot ISS. Själva uppsändningsfasen är alltid riskfylld. Raketer är temperamentsfulla saker, säger experten Sven Grahn.


Fakta: Det händer efter minuterna efter start

00.00 – Raketmotorerna tänds och lyfter.

00.58 – Max q, maximalt dynamiskt tryck.

02.26 – Huvudmotorn stängs av (meco).

02.29 – Första steget kopplas av.

02.36 – Andra stegets motor tänds.

07.40 – Första steget landar på marken igen.

08.48 – Andra steget stängs av (seco-1).

12.00 – Andra steget kopplas av från rymdkapseln Dragon.

12.46 – Dragons noskons öppningssekvens inleds.

Därefter placerar sig Dragon sakta men säkert i position med rymdstationen. På lördag klockan 11.15 beräknas kapseln docka med ISS, där man stannar i närmare två veckor.

Källor: Space X, Axiom

I kväll klockan 22.49 görs ett nytt försök att skicka upp Falcon 9-raketen med den svenske astronauten Marcus Wandt ombord. Det är tredje gången gillt, efter två förseningar. Onsdagens försök avbröts med bara timmar kvar.

Att uppskjutningar försenas är vanligt. Ungefär hälften får avbrytas, säger forskaren Phil Metzger, som tidigare har jobbat med Nasauppskjutningar, till University of Central Floridas sajt.

— Jag skulle säga att det helt enkelt är ett så stort antal saker som kan gå fel som är den största utmaningen.

Fallskärmsbekymmer

Metzger liknar en rymdfarkost vid ett hus – det finns alltid småproblem som uppstår. De behöver analyseras och möjligtvis åtgärdas. Dessutom finns externa faktorer som väder, andra flygfarkoster som råkar köra för nära eller radiostörningar.

— I takt med att man löser de här problemen, så ökar sannolikheten till dess att den blir hög nog för att uppskjutningen genomförs, säger Metzger.

Det aktuella fallet berodde på att Space X ville kontrollera remmar kopplade till fallskärmarna. Det kan låta oroväckande. Men det är precis tvärtom, enligt Sven Grahn, senior rymdforskare på KTH. Remmarna fungerade inte riktigt som tänkt när en annan kapsel landade i december.

— Det var inte farkosten som står på rampen, utan i en liknande farkost som man hade upptäckt en avvikelse från normalt beteende som man måste förklara.

Falcon 9-raketen står redo vid startplats 39A på Kennedy Space Center i Florida.

När Falcon 9-raketen väl tänder motorerna rör det sig om flera viktiga steg under 13 kritiska minuter. En knapp minut efter uppskjutningen nås "max q", när det dynamiska trycket är som högst.

— Det brukar vara när man är i närheten av att passera ljudhastigheten, så på ganska låg höjd, säger Grahn.

"Fantastisk driftsäkerhet"

Efter ytterligare en och en halv minut stängs huvudmotorn av och kopplas loss, och andra raketsteget tänds. Efter 8.48 stängs det andra raketsteget av. Då är farkosten långt ovanför Karmanlinjen som brukar beteckna gränsen till yttre rymden. Ungefär tre minuter senare kopplas raketsteget av. Uppskjutningsfasen avslutas vid 12 minuter och 46 sekunder, då kapselns noskon öppnas.

— Falcon 9 är en oerhört beprövad raket och har en fantastisk driftsäkerhet, säger Grahn.

Hela uppskjutningen går att följa i realtid, med kommentatorer, kameror och information om höjd och fart och de olika stegen.

— Det är som att sitta i kontrollrummet, säger Grahn.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!