Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Pernilla Wahlgren
Maria Brander

”Happy ending” känns fysiskt nära

I den förra showen ”Hybris” kretsade mycket kring Pernilla Wahlgrens singelliv, bland annat i numret ”Stor kuk”, där Pernilla sjöng att hon önskade sig just en sån (samtidigt som Måns Nathanaelson fick klä ut sig till en.)

Biancas miss på röda mattan: "Oh shit".

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Pernilla Wahlgren.
Foto: Mats Bäcker
”Happy ending” spelas på Cirkus i Stockholm.
Foto: Mats Bäcker
Måns Nathanaelson, Kim Sulocki, Pernilla Wahlgren, Hanna Hedlund och Ola Forssmed.
Foto: Johan Paulin

Ett bröllop med Christian Bauer senare verkar det alltså finnas ett visst behov av en manus-uppdatering som svarar mot verkligheten. Ett ”happy ending” helt enkelt. I form av en ”Bauersk bratwurst”.

Föreställningen må bygga på en pliktskyldigt ihopsnickrad tråd om att den Wahlgrenska divan inte längre nöjer sig med att vara kändis i Sverige, utan vill erövra världen, men i realiteten så är det kärleken till snusk som binder allt samman.

”Naked attraction”-sketch

Alltså får vi möta Pernilla inte bara som dominatrix med piska och Pippi Långstrump-kläder. Men också hennes sexliv – i Hanna Hedlunds bedagade gestalt av röd negligé, cigarett och sängkammarrufs. I sju år har hon varit förvisad till den torra öknen, men nu är våtmarkerna återställda, och hon får jobba övertid.

Låter detta som lite mycket, så bör jag kanske nämna att föreställningen även inkluderar en ”Naked attraction”-sketch som tar det här med explicita snoppskämt så långt att ballongdansen kan gå och gömma sig.

På det hela taget så är ”Happy ending” en föreställning som liksom känns fysiskt nära. Inte bara när Ola Forssmed böjer sin kropp till skev oigenkännlighet, utan också via lite udda former av publikkontakt. Som när Kim Sulockis (återigen snuskiga) spanska tennisspelare slår bollar rätt ut i publiken, och interagerar med stackarna som fångar dem.

Kunde kommit från en alternativ verklighet

Reptilhjärnan får så att säga sitt, men även den lilla grupp av hjärnceller som av någon outgrundlig anledning lagrat tv-minnen från cirka 1987 och framåt. Det förväntade nöjesåret 2024 förutspås innehålla bland annat en gemensam Mellovinst för Lars Winnerbäck och Eva Rydberg med låten ”Pling plong knickelidick”, Irma Lehtosalo som skådis i Joakim Lundells nästa skräckfilm, samt Armeniens Eurovision-bidrag ”Sexy” – en sång om fred. 

Här finns ett så absolut gehör för hela schlagergenren att när man kör ett medley på påstått refuserade bidrag, så skulle de lika gärna kunna komma från en alternativ verklighet.

Har fått sitt lyckliga slut

Dessutom understryker de vilken bredd, inte bara Pernilla, utan hela ensemblen har som trygga underhållare. Även om man så här inne på tredje showen kanske tar den lite för given. Mixen av spelad Pernilla-diva, självdistans, metahumor, bisarra sketcher och små humorblinkningar om allt från Martin Stenmarck till David Ritschard känns nämligen igen. Inklusive den obligatoriska stunden av allvar. Men de gör det bra, och när Hanna och Pernilla sitter tätt intill varandra och sjunger ”Besvärjelse” till bilder av deras familjer, inklusive Pernillas nyfödda barnbarn, ja då händer det något i en. Mitt i allt det bubbliga, fjäderlätta och nästan trotsigt tokiga.

Det lilla stråk av svärta som fanns i de tidigare showerna är annars nästan borta nu. Pernilla behöver inte längre rota i det förflutna eller grunna på om hon någonsin ska hitta kärleken. Hon har fått sitt lyckliga slut, och även om det gör skämten liksom fladdrigare och lite rotlösa, så bidrar det också till en behaglig känsla av frid. 

Pernilla Wahlgrens ”Happy ending”

Var: Nya Cirkus, Stockholm.

Spelas: I Stockholm till slutet av februari. Därefter fortsätter showen till Göteborg, för att sedan turnera landet runt under resten av året.

Vad: Efter jubileumsshowen ”Kort, glad och tacksam”, samt ”Pernilla Wahlgren har hybris” kommer nu vad som skämtsamt kallas ”den första avskedsturnén”.

Vem: Ensemblen bestående av Ola Forssmed, Hanna Hedlund, Måns Nathanaelson och Kim Sulocki gör återigen gemensam sak med Pernilla. Dessutom är det återigen Edward af Sillén som regisserat.