Hoppa till innehållet

Tuffa tider – då nobbar talangerna startups

Jobbslakten i techsektorn gör att unga talanger hellre lockas till traditionella storbolag än hypade startups. Men efter skenande inflation och räntehöjningar har löneanspråken sänkts rejält. 

Carl-Magnus Fernqvist, vd på Gritify.
Carl-Magnus Fernqvist, vd på Gritify.Foto: Tomas Enqvist
Foto: Claudio Bresciani/TT
Foto: Jesper Frisk
Foto: Jesper Frisk

Nedskärningarna i it-branschen har under de senaste åren varit brutal. Under fjolåret gjorde 1.185 teknikbolag världen över sig av med sammanlagt 262.242 anställda, enligt en sammanställning från Layoffs som kartlägger varselstatistik för techbolag globalt. 

De stora amerikanska teknikjättarna toppar listan men även svenska bolag som Klarna och Spotify har skurit ner kraftigt på sin personal – samtidigt som mindre techstartups gått i konkurs.

Utvecklingen har börjat sätta tydliga spår.

Nu söker sig unga techtalangerna hellre till gamla väletablerade företag framför unga startups, visar data från jobbmatchningsbolaget Gritify, som via en AI-tjänst matchar kvalificerade jobb med passiva och initialt anonyma kandidater som inte aktivt söker nytt jobb. När Gritify gjorde en körning i sitt datasystem i augusti var trenden tydlig – och nu har den tilltagit, menar Carl-Magnus Fernqvist, vd på Gritify:

”Större organisationer har nu ännu lättare att attrahera bra talang, medan startupbolag har svårare att attrahera kompetenta personer”.

Jämfört med hösten 2022 är det i dag 50 procent större sannolikhet att en kandidat ska inleda en dialog med ett mer etablerat företag jämfört med startups, enligt Gritify.

”En annan intressant trend är att kandidaters ersättningsanspråk toppade någonstans i april 2023. Sedan dess har kandidaters löneanspråk kontinuerligt gått ner för varje månad. Om man har ett normalvärde över tid så låg vi i april 2023 3,5 procent över normalvärdet. Sen dess har det sjunkit och nu ligger vi 12 procent under normalvärdet. Det är en ganska drastisk nedgång”, säger Carl-Magnus Fernqvist.

Avslutande transaktioner som sker på plattformen när företag och kandidater matchar varandra sker också till lägre ersättningar i dag än tidigare. 

Men turbulensen på it-arbetsmarknaden syns inte bara i varselstatistiken. Anställda i techföretag är generellt mer rörliga än i andra branscher. 2022 valde 16 procent av de anställda i techbranschen att byta jobb jämfört med 12 procent i det svenska arbetslivet i stort, enligt en rapport från Nyckeltalsinstitutet och branschorganisationen Techsverige.

Ska man tolka en undersökning i höstas från branschforumet Stack Overflow så är utvecklare dessutom mer intresserade av att byta jobb i dag än tidigare. Undersökningen med 1.000 utvecklare från 107 olika länder visar att närmare 80 procent överväger att byta jobb.

Efter den stora varselvågen börjar det dock ljusna i techbranschen där arbetsgivarna förväntar sig en betydligt högre sysselsättningsgrad inför det första kvartalet 2024 jämfört med samma period i fjol, enligt Experis Manpowergroups arbetsmarknadsbarometer. 

Fackförbundet Akavias årliga undersökning ”Efter examen” visar också på techkompetensens attraktionskraft. Inom tre månader efter avslutad examen hade 88 procent av it-akademikerna fått ett jobb med relevans för sin utbildning, visar den senaste rapporten. Det är en högre andel än någon annan profession som Akavia organiserar. Bland kommunikatörerna var det till exempel bara 63 procent som fått ett jobb med relevans för sin utbildning efter tre månader.

Men om unga, nyexaminerade utvecklare har lätt för att få jobb ser det desto tuffare ut för äldre i branschen. Det finns en extrem ungdomsfixering inom programmeringsmiljöer världen över, konstateras i studien 'Digital ageism in data societies', av bland andra Jakob Svensson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. Han och medförfattarna har under många år djupintervjuat programmerare världen över med slutsatsen att många arbetsgivare, inte minst i Silicon Valley, har en skev syn på yrket där man betraktas som gammal efter 35. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera