Sök

Printworks siktar på 100 miljoner i år

Printworkse-handel

Styrelseledamoten Marcus Gårdö och Printworks grundare Annette Gårdös och Patrik Westerdahls. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Förra året nära dubblades omsättningen i Annette Gårdö och Patrik Westerdahls Printworks. I år räknar de med fortsatt kraftig tillväxt.

Annette Gårdö och Patrik Westerdahl bestämde sig 2017 för att hoppa av sina karriärer inom reklambranschen. De var då vd respektive art director på reklambyrån Lowe Brindfors. 

De senaste fem åren har duon istället satsat på varumärket Printworks där de säljer brädspel som ska kunna stå framme som dekoration. På sin sajt skyltar de bland annat med yatzi i en påkostad kartong och schackspel i olika färger. Men i bolagets e-handel syns också fotoböcker och inredning.

Nu avslöjar Printworks i ett pressmeddelande att de ökade omsättningen från 35 till 63 miljoner kronor under fjolåret. Och i år är siktet inställt på milstolpen 100 miljoner kronor.

“Vi har sett vår idé och vårt koncept växa varje år och ser tydliga tecken på stark tillväxt framåt. Att våra produkter finns representerade på så många marknader och tilltalar så många kunder är någonting vi bara kunde drömma om när vi först lanserade varumärket”, säger Annette Gårdö, vd på Printworks, i pressmeddelandet.

När Breakit frågar om resultatet får vi också veta att bolaget visade upp en vinst före skatt och nedskrivningar på 10,5 miljoner kronor. 

Enligt databasen Eivora tog Printworks in 8 miljoner kronor under 2018 och sedan dess har det inte skett någon ytterligare nyemission i bolaget. I Printworks styrelse sitter bland annat finansmannen Jan Dinkelspiel och A Days March medgrundare Marcus Gårdö.

Den egna e-handeln väntas stå för cirka 35 procent av omsättningen i år, vid sidan om de över 3000 återförsäljare som bolaget arbetar med. I år ska de också lansera en egen butik, eller ett showroom, i centrala Stockholm.

“För varje produkt vi gör lägger vi ned enormt mycket tid på detaljerna. Vi ser varje produkt som ett koncept och värld i sig som ska ramas in och presenteras, vilket är en stor motiverande faktor bakom öppningen av vårt nya showroom. Vi vill skapa ett kreativt space där såväl vi som våra kunder kan inspireras”, säger Patrik Westerdahl, creative director, i pressmeddelandet.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer