Tesla Model 3 vinnare i räckviddstest vid -20ºC

Finska tidningen Tekniikan Maailma har gett sig ut i vinterkylan med 10 elbilar. Det var dags för ett ordentligt räckviddstest med några av de nyaste elbilarna på marknaden. Vädret var särskilt strängt med temperaturer på 20 minusgrader. Något som de olika testbilarna hanterade olika väl.

– Den stränga kylan har en effekt men i det utmanande vädret kunde några av bilarna fortfarande leverera riktigt bra räckvidd och några stannade oväntat, säger Lauri Ahtiainen som ansvarade för testet.

De tio elbilarna som deltog i testet var:

  • BMW i5 eDrive 40 M Sport
  • BYD Dolphin Comfort
  • Honda e:Ny1 Advance
  • Hyundai Kona Electric 65 kWh Premium
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit
  • Kia EV9 1st Edition GT-Line AWD 6P Relax
  • MG 4 Lyx
  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
  • Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh
  • Volvo EX30 Twin Ultra

Tekniikan Maailma har ännu inte publicerat resultatet i sin helhet men berättar att den av testbilarna som presterade bäst var Tesla Model 3. Den kom fortsatt över 300 kilometer trots den extrema kylan. Den fortsatte dessutom att rulla flera kilometer efter att batterimätaren visade noll procent. Bilen gjorde också det mesta för att förlänga räckvidden de sista kilometrarna genom att kraftigt begränsa effekten som en extra säkerhetsbuffert för att låta föraren ta sig till en säker plats.

Lite mer dramatiskt blev det för Hyundai Kona som inte längre orkade upp för en uppförsbacke med sju procent kvar på mätaren. Testföraren avbröt sedan testet med fyra procent kvar på mätaren då den inte rullade snabbare än i promenadtakt. Volkswagen ID.7 och MG 4 valde vid 10 respektive 15 procent att spara på energin vilket gjorde att kupévärmaren inte klarade av att hålla temperaturen i kupén.

I mitten på februari kommer Tekniikan Maailma publicera resultatet i sin helhet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.