Läs mer om Patientnämnden Skåne här
Patientnämnden Skåne tar emot klagomål på vård som ges av eller på uppdrag av Region Skåne samt gällande viss tandvård.
Hos Patientnämnden Skåne är handläggaren Madelene och hennes kollegor redo att ta emot det första samtalet strax efter nio på morgonen. Med ärendehanteringssystemet framför sig lyssnar hon uppmärksamt på den inringande patientens berättelse om sin upplevelse av vården.
Kvalitetsutveckling
Efter att synpunkten registrerats och eventuell kontakt tagits med den berörda vårdgivaren, avslutas ärendet. Målet är att bidra till kvalitetsutveckling och lärande genom att avidentifierat återrapportera synpunkterna till vården.
– Patientnämnden Skåne utreder inget och avgör därmed inte om vården gjort rätt eller fel i enskilda ärenden. Vi är heller ingen instans man överklagar till. Att klaga direkt hos vårdgivaren eller hos oss går lika bra, berättar Jonas Duveborn som är förvaltningschef på Patientnämnden Skåne.
Han förklarar att politikerna i patientnämnden, som är kopplade till förvaltningen, tar del av statistik över inkomna synpunkter och uppmärksammas på inkomna synpunkter som är av särskilt intresse. Förvaltningen gör också analyser av klagomålen på uppdrag av den politiska nämnden.
Vanlig drivkraft
Patienten som ringt till Madelene berättar att anledningen till att hon ringt är att hon inte vill att någon annan ska behöva uppleva samma sak som hon har upplevt. Det är en vanlig drivkraft hos de patienter eller närstående som kontaktar Patientnämnden Skåne med sina klagomål.
Fortfarande är det flest som väljer att ringa in med sina synpunkter men användningen av e-tjänsten 1177.se, där man själv kan skriva ner sina klagomål, används allt mer.
Fakta
Patientnämnden Skåne
• På förvaltningen Patientnämnden Skåne arbetar 14 handläggare med att ta emot klagomål på hälso- och sjukvård som utförs av eller på uppdrag av Region Skåne, kommunal hälso- och sjukvård samt viss tandvård.
• Nämnden som är kopplad till förvaltningen, patientnämnden, har åtta platser för en ledamot från respektive parti som finns representerat i regionfullmäktige.
• Patientnämnden Skånes telefontid är vardagar 9–12, 0770-11 00 10. Genom att logga in på 1177.se kan patienter eller närstående också lämna in klagomål skriftligen dygnet runt.
• Patientnämnden Skånes senaste analys heter ”Jag är en människa, inte ett nummer.” och handlar om klagomål från patienter gällande sjukdomar i mage och tarm.