AnnonsPatientnämnden Skåne

Patientnämnden Skåne lyfter fram patienternas upplevelser

Att lyssna på patienter och bidra till kvalitetsutveckling inom vården. Det är syftet med det arbete som Patientnämnden Skåne utför.

Varje år får de ta emot omkring 6 000 olika klagomål och synpunkter från patienter och anhöriga som de sedan för vidare.

Så här fungerar det.

Madelene, handläggare på Patientnämnden Skåne.
Öppna bild i helskärmsläge

Läs mer om Patientnämnden Skåne här

Patientnämnden Skåne tar emot klagomål på vård som ges av eller på uppdrag av Region Skåne samt gällande viss tandvård.

Hos Patientnämnden Skåne är handläggaren Madelene och hennes kollegor redo att ta emot det första samtalet strax efter nio på morgonen. Med ärendehanteringssystemet framför sig lyssnar hon uppmärksamt på den inringande patientens berättelse om sin upplevelse av vården.

Kvalitetsutveckling

Efter att synpunkten registrerats och eventuell kontakt tagits med den berörda vårdgivaren, avslutas ärendet. Målet är att bidra till kvalitetsutveckling och lärande genom att avidentifierat återrapportera synpunkterna till vården.

– Patientnämnden Skåne utreder inget och avgör därmed inte om vården gjort rätt eller fel i enskilda ärenden. Vi är heller ingen instans man överklagar till. Att klaga direkt hos vårdgivaren eller hos oss går lika bra, berättar Jonas Duveborn som är förvaltningschef på Patientnämnden Skåne.

Han förklarar att politikerna i patientnämnden, som är kopplade till förvaltningen, tar del av statistik över inkomna synpunkter och uppmärksammas på inkomna synpunkter som är av särskilt intresse. Förvaltningen gör också analyser av klagomålen på uppdrag av den politiska nämnden.

Vanlig drivkraft

Patienten som ringt till Madelene berättar att anledningen till att hon ringt är att hon inte vill att någon annan ska behöva uppleva samma sak som hon har upplevt. Det är en vanlig drivkraft hos de patienter eller närstående som kontaktar Patientnämnden Skåne med sina klagomål.

Fortfarande är det flest som väljer att ringa in med sina synpunkter men användningen av e-tjänsten 1177.se, där man själv kan skriva ner sina klagomål, används allt mer.

Inbäddat innehåll

Fakta

Patientnämnden Skåne

• På förvaltningen Patientnämnden Skåne arbetar 14 handläggare med att ta emot klagomål på hälso- och sjukvård som utförs av eller på uppdrag av Region Skåne, kommunal hälso- och sjukvård samt viss tandvård.

• Nämnden som är kopplad till förvaltningen, patientnämnden, har åtta platser för en ledamot från respektive parti som finns representerat i regionfullmäktige. 

• Patientnämnden Skånes telefontid är vardagar 9–12, 0770-11 00 10. Genom att logga in på 1177.se kan patienter eller närstående också lämna in klagomål skriftligen dygnet runt.

• Patientnämnden Skånes senaste analys heter ”Jag är en människa, inte ett nummer.” och handlar om klagomål från patienter gällande sjukdomar i mage och tarm.

Läs mer här för att ta del av Patientnämnden Skånes analyser eller få mer information

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av HDs redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan