AnnonsPatientnämnden Skåne

Kommunala klagomål leder till förbättringar

Patientnämnden Skåne hanterar klagomål gällande den kommunala hälso- och sjukvården. Under 2023 ökade antalet inkomna klagomål något jämfört med föregående år. I samband med flera svar från kommunerna framgår att klagomålen lett till förbättringar i verksamheterna och för patienterna.

Maja Paropatic, kommunernas kontaktperson på Patientnämnden Skåne.
Öppna bild i helskärmsläge

Läs mer om Patientnämnden Skåne här

Under 2023 har drygt 100 klagomål på den kommunala hälso- och sjukvården lämnats till Patientnämnden Skåne. De utgör knappt 1,5 procent av det totala antalet synpunkter. I fjolårets analys av de kommunala klagomålen framkom att synpunkterna handlade om upplevda brister av bedömningar, läkemedelshantering, hjälpmedel samt att patienter och närstående haft svårt att få gehör i kommunen för sina synpunkter. 

Av ärendena framgår också att klagomålen som lämnats i flera fall lett till förbättringar för enskilda patienter. Det framgår även att det skett förbättringar för fler än den enskilde patienten genom att förtydliganden kring ansvarsområden gjorts och utbildningar för personal har genomförts. Synpunkterna har genererat samtal i arbetsgrupper och med enskilda medarbetare om händelser.

– Vi tar emot klagomål på den hälso- och sjukvård som bedrivs i kommunerna och ser i många fall att närstående till patienterna först hittar till oss när de känner att de inte får gehör för sina synpunkter hos de som ansvarar för verksamheten, berättar Maja Paropatic som är kommunernas kontaktperson på Patientnämnden Skåne.

Vad kan klagomålen handla om?

– Vi ser liknande synpunkter som tidigare där närstående uppger att det är svårt att få kontakt med rätt person inom kommunen eller att omvårdnaden av deras närstående brister, berättar Maja Paropatic.

Varför ska man klaga?

– Patientnämnden Skåne är en del av klagomålssystemet och har genom avtal med Skånes kommuner uppdraget att ta emot klagomål, inte bara på den regionalt finansierade vården, utan även på den hälso- och sjukvård som kommunerna ansvarar för. Genom att klagomålen kommer vårdgivaren till känna kan de bidra till ökad patientsäkerhet, kvalitetsutveckling och till att hälso- och sjukvården anpassas utifrån de den är till för – patienterna.

Inbäddat innehåll

Fakta

Patientnämnden Skåne

• På förvaltningen Patientnämnden Skåne arbetar 14 handläggare med att ta emot klagomål på hälso- och sjukvård som utförs av eller på uppdrag av Region Skåne, kommunal hälso- och sjukvård samt viss tandvård.

• Nämnden som är kopplad till förvaltningen, patientnämnden, har åtta platser för en ledamot från respektive parti som finns representerat i regionfullmäktige. 

• Patientnämnden Skånes telefontid är vardagar 9–12, 0770-11 00 10. Genom att logga in på 1177.se kan patienter eller närstående också lämna in klagomål skriftligen dygnet runt.

Läs mer här för att ta del av Patientnämnden Skånes analyser eller få mer information

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av HDs redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan