Snabbväxaren trycker på gasen – tar in experter: ”Mer gynnsamt”

"Idén kom från tech-branschen".

Outdoorvarumärket Astrid Wild ska öka tillväxten genom fortsatt expansion och skapar därför en rådgivande styrelse med tre branschprofiler. Det handlar om e-handelsexperten Eric Lundkvist, Elevenates produktionschef Sofia Åberg, samt Erica Wigge, som ansvarar för Oatlys PR-arbete i Europa.

Vi befinner oss i ett läge där vi vill gasa på och nå ut på nya marknader, exempelvis Tyskland och USA där vi ökade med 40 procent under 2023, och där kunskap och erfarenheter som vi ibland saknar skulle kunna hjälpa oss mycket. I den fasen vi som bolag befinner oss finns det olika sätt att tillföra värdefull kompetens till bolaget, säger Jemina Pomoell, vd och medgrundare för Astrid Wild, i ett uttalande.

Annons

Varför valde ni modellen med en rådgivande styrelse?

Idén kom från tech-branschen. Vi ville tillföra väldigt specifik kunskap inom vitt skilda områden, och samtidigt ha möjligheten att arbeta väldigt tight och agilt med varje advisor, säger Maria Paulsson Rönnbäck, marknadschef och medgrundare, till Ehandel.

Man kommer därmed att ha enskilda arbetsmöten med varje rådgivare på månadsbasis, istället för att samtliga behöver samlas.

Vi tror att detta koncept, till skillnad från hur en traditionell styrelse är uppsatt, där det förekommer mer administration och rapportering, kommer att vara mer gynnsamt för oss. Vi får tillgång till spetskompetens, utan att behöva anställa. Vi upplever också att det är en modell som uppskattas av de personer vi nu tagit in. De får vara med och bidra konkret i vårt arbete på en daglig basis, men med liknande fördelar som om de suttit i en styrelse.

Vilka frågor ska de bidra till rent konkret i den fasen ni är nu?

Vi är i en stark tillväxtfas där vi fokuserar på att stärka och utveckla vårt varumärke, vår produktportfölj och bli ännu starkare i våra egna försäljningskanaler. Därför kommer mycket av arbetet med vårt advisory board att fokusera på just dessa områden till en början.

Vad är det för kompetenser de sitter på, som ni känner att ni är i behov av?

De har vardera 20 års erfarenhet och expertkompetens inom e-handel, produktion och varumärkesbyggnad och PR, inom olika branscher.

Annons

Annons