Hoppa till innehållet

Strategen ser köpläge 2024: ”Likviditeten kommer tillbaka”

Efter en period av skyhög inflation och snabbt stigande styrräntor tror Danske Bank att räntorna nu har toppat och ser även goda chanser för en så kallad mjuklandning. Inför det nya året är bankens strateger positiva till Japan och USA, men har en mer skeptisk syn på Europa. 

Maria Landeborn, senior strateg Danske Bank.
Maria Landeborn, senior strateg Danske Bank.Foto: Jesper Frisk

Börsåret 2023 är över och det börjar nu bli hög tid att istället blicka framåt. 

”Tittar man in i 2024 så ser utsikterna generellt ganska bra ut för investeringar. Vi tycker att aktiemarknaden ser köpvärd ut givet att chansen att vi ska få en mjuklandning har ökat och det finns fortfarande delar av aktiemarknaden som inte har handlats upp särskilt mycket”, säger Maria Landeborn, senior strateg på Danske Bank DANSKE -1,07%Dagens utveckling, och pekar på småbolagen. 

Just småbolagen är en av de spaningar som Danske Bank vaskat fram inför det nya börsåret. Två andra är att USA-börsen har mer att ge, samt en ljus inställning till den japanska aktiemarknaden. 

”Småbolag har gått väldigt svagt under den här perioden med stigande räntor och konjunkturrisker som ändå får sägas ha varit ständigt närvarande. Dessutom har likviditeten på marknaden kommit ned kraftigt och framför allt är det småbolagsaktier som blivit lidande”, säger Maria Landeborn. 

”Om vi kommer in i nästa år och inflationen fortsätter ner och centralbankerna börjar kunna tänka sig att sänka räntorna för att möta att konjunkturen blir lite svagare, så tror vi också att ökad riskaptit och högre sannolikhet för en mjuklandning innebär att likviditeten kommer tillbaka. Det kommer framför allt att gynna de här mindre bolagen där många tagit stryk, en del med rätta. Bolag med kvalitetsegenskaper kommer kunna handlas upp ganska kraftigt”, fortsätter hon. 

Vad gäller Japan lyfter Maria Landeborn fram en fortsatt extremt expansiv penningpolitik samtidigt som inflationen inte är tillräckligt hög för att bli problematisk i nuläget och japanska bolag ökat sitt fokus på att skapa aktieägarvärde genom bland annat utdelning och återköp. 

”Det fokuset på att skapa mer värde för aktieägarna tycker vi också är något som kan bidra till att japanska bolag värderas lite högre och att man synliggör det värde som finns där”, säger Maria Landeborn. 

Danske Bank har alltså rekommendationen övervikt både för USA och och Japan. I den andra vågskålen ligger Europa där bankens analytiker har en mer negativ syn. 

”Vi tycker att Europa är det som kanske ser dystrast ut. Och även om inflationen faller, vilket är positivt, så speglar det att ekonomin är mycket svagare än vad den är på många andra håll”, säger Maria Landeborn. 

En central faktor för att Danske Banks spaningar ska falla rätt ut är att räntetoppen är nådd och att inflationen fortsätter ned mot målet. 

”Marknaden räknar med centralbankerna ska börja sänka räntan redan under det andra kvartalet i både USA och Europa. Sedan är det inte något som centralbankerna vill kännas vid och att ens ta ordet räntesänkning i sin mun som centralbankschef är fortfarande farligt då inflationen är för hög och vi har haft det här lättnadsrallyt på börserna med ökad optimism”, säger Maria Landeborn.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera