Teknikjättarna som har pekats ut som så kallade grindvakter enligt EU:s rättsakt om digitala marknader (DMA) har nu mindre än två månader på sig att börja följa reglerna. Förra veckan presenterade Google några av de ändringar företaget ska genomföra för användare inom EU, och nu är det Metas tur.

Precis som Google kommer Meta göra det möjligt att välja vilka av företagets olika tjänster som ska vara sammankopplade och dela information med varandra. De som redan har valt att länka Instagram och Facebook kommer kunna välja att fortsätta göra det eller byta till helt avskilda konton, och även Facebook Messenger kommer gå att använda med ett separat konto från Facebook.

Användare kommer dessutom kunna använda Marketplace och Facebook Gaming med eller utan koppling till sitt Facebook-konto. Utan koppling kommer Marketplace-kommunikation ske via e-post ungefär som på Blocket. Facebook Gaming kräver koppling till konto för funktioner som multiplayerspel och köp i spelen, så upplevelsen utan konto blir kraftigt begränsad.

Sedan tidigare har Meta lanserat ett abonnemang för reklam- och spårningsfri användning inom EU, också det för att följa DMA-reglerna och GDPR.