Hoppa till innehållet

Innehåll från EdyoutecAnnons

”Sverige har inte riktigt hängt med i utvecklingen”

Eric de Basso, vd på edyoutec.
Eric de Basso, vd på edyoutec.

edyoutec är det svenska tillväxtbolaget som gör stora investeringar i edtech. Nu utökar man portföljen ytterligare med både svenska och tyska förvärv.

– Sverige har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Många tänker fortfarande att det handlar om ”roliga appar” för barn. Men edtech kan vara och bör vara så mycket mer, säger Eric de Basso, vd på edyoutec.

EXTERN LÄNK: Så kan du vara med på det svenska succéföretagets resa 

Det svenska edtech-bolaget edyoutec har ett tydligt uppdrag, enligt vd:n Eric de Basso. Och det är att förse världen med digitala utbildningsplattformar som förstärker undervisningen och kompletterar papper och penna.

– Vi är inte ute efter att ersätta något. Jag tror däremot att det finns stora möjligheter i digitala pedagogiska verktyg om de används på rätt sätt, säger han.

Går bra i Tyskland

Det nio år gamla företaget är på stark frammarsch, speciellt på den tyska edtech-marknaden som ligger före den svenska. Under 2023 gjordes betydande investeringar i flera projekt och bland annat förvärvade edyoutec det svenskutvecklade utbildningsspelet Mattebageriet. 

– Det är en fantastisk produkt som går efter läroplanen. Spelet har fått ett vetenskapligt godkännande och riktar sig till barn från förskoleklass till årskurs nio. 

Lärandet i centrum

Det unika med Mattebageriet, om man jämför med många andra utbildningsappar, är att spelet är uppbyggt på samma sätt som undervisningen i skolan. Lärandet står i centrum, inte spelmekanik eller belöningar, enligt Eric de Basso.

– Barnet utvecklas och kan träna på det den lär sig i skolan, med samma typ av uppställningar och visuella approach av typen ”du har fyra äpplen och fem päron, hur många frukter har du totalt?”.

– Min femåriga dotter räknar redan nu ettans matte i appen. Allt jag har gjort är att ha presenterat appen. På väg till förskolan brukar vi bolla mattetal med varandra. Jag tror att Mattebageriet kommer väcka många barns intresse för matematik.

Ska översättas

Betalningsmodellen görs nu om från ett engångsköp till en prenumerationsmodell för ökad lönsamhet. Planen är att de fyra apparna i Mattebageriet också ska översättas till tyska, franska, spanska och hindu. Med det kommer stora möjligheter, men även utmaningar.

– Vi lanserar först i Tyskland, där vi redan har publishers som hjälper oss att nå ut. En utmaning är att vi måste anpassa oss efter hur de olika länderna lär ut matematik, men jag ser en stor potential att nå ut till en global marknad. Vi har alla möjligheter att lyckas med det här.

Eric de Basso är entusiastisk inför vad som komma skall.
Eric de Basso är entusiastisk inför vad som komma skall.

På gång är också ett potentiellt förvärv som kan bli en framgångssaga. Målbolaget är hemligt. I appen finns alla kärnämnen samlade och den riktar sig till elever i låg- och mellanstadiet. Barn utbildningsappen kommer ha en prenumerationstjänst där kostnaden landar på ca 9 euro i månaden. Tidiga KPIer under mjuklansering visar konverteringsgrad på 18 % där de som laddar ner appen köper den.

– Bolaget har de mest framgångsrika utbildningsapparna för barn i Tyskland. Vi är eld och lågor över det här. Idag har de 18 miljoner nedladdningar totalt över världen på sina barn spel, varav cirka 200 000 organiska nedladdningar i månaden, helt utan marknadsföring. 

Entusiastisk inför framtiden

Eric de Basso berättar hur entusiastisk han är inför vad som komma skall. 

– Vi har höga förväntningar. Den tyska marknaden är tio gånger större än den svenska. Det finns alltså en helt enorm potential och med den här affären kommer vi att skapa ett ultimat aktieägarvärde.

– Jag brinner för det här och ser vi på Finland och Estland, länder som toppar PISA-mätningarna, så använder lärarna digitala verktyg som ett komplement, inte som en ersättning. Jag tror att den svenska skolan också kan nå dit.

Hoppas skörda frukterna

Under 2024 hoppas Eric de Basso skörda frukterna från investeringarna under 2023.

– Vi har använt fjolåret för att förbereda inför i år. Laddat internt, byggt plattformar, gjort förvärv. Nu lanseras snart den digitala lokförarutbildningsplattformen Rail Experience som är framtaget av vårt tyska dotterbolag Wegesrand. Det blir bara den första i en rad av spännande händelser för oss under 2024. 

EXTERN LÄNK: Så kan du vara med på det svenska succéföretagets resa 

Mer från Edyoutec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Edyoutec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera