Men tro inte att det är Tesla som drabbats. Trots att LO-borgen tapetserats i fackets antikampanj mot bolaget fortsätter deras elbilar att slå rekord. Kunderna älskar dem.
Under 2023 blev Tesla Model Y den mest populära nya bilen i landet. Om trenden håller i sig är det inte längre Volvo, villa, vovve som kännetecknar den svenska livsstilen. Bilmodellen har inte bara tagit över svenska landsvägar utan också motorvägen ner till kontinenten, där den i fjol blev Europas mest sålda bil.
I stort sett pågår bolagets verksamhet i Sverige som vanligt med 90 procent av personalstyrkan i arbete. Varje stridsåtgärd har Tesla skickligt parerat. Inga sopberg tornar upp sig vid verkstäderna trots att facket stoppat all avfallshantering, bolaget har hyrt en skåpbil och hanterar det själva. Postnords vägran att dela ut registreringsskyltar löser Tesla genom ett kryphål med ersättningsskyltar från Transportstyrelsen, något myndigheten inte motsätter sig.
I stället är det svenska företag med kollektivavtal som får betala priset när facket jagar amerikanska techbolag för att göda sitt redan storvulna ego. Till exempel i Vetlanda, där Hydro Extrusion tillverkar aluminiumprofiler för krockskydd till Teslas fabrik i Berlin. Sedan slutet av november är det ett av alla företag vars arbete har försatts i blockad.
Häromveckan tvingades de varsla 20 personer om uppsägning, flera av dem medlemmar i IF Metall som nu måste möta arbetslösheten i en lågkonjunktur. Enligt Hydro Extrusions vd är det ”direkt kopplat” till fackets konflikt med Tesla. Utan den inget varsel.
Så ser den fackliga solidariteten ut i praktiken. I sin strävan efter prestige offrar facket företag och anställda med fredsplikt. Ironiskt nog har kampanjen mot Tesla enbart underminerat kollektivavtalets värde. Kritiken hörs redan.
Räkna med att fler företag drabbas. LO:s avgående ordförande Susanna Gideonsson har sagt att de är beredda att hålla ut tills Tesla lämnar landet, det lär inte hända snart. I slutänden riskerar facket stå som den stora förloraren.