Dagens PS

Köp en ny Polestar för halva priset – nästan

Nu pressar Polestar sin privatleasing ned till under 50 procent mot vad den var för ett år sedan. Kommer det att räcka för att få fart på försäljningen?
Nu pressar Polestar sin privatleasing ned till under 50 procent mot vad den var för ett år sedan. Kommer det att räcka för att få fart på försäljningen? (Foto: Polestar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 14 maj 2024Publicerad: 14 maj 2024

I jakten på en större marknadsandel trycker nu Polestar ned priset för privatleasing med hela 52 procent för sin modell 2. Dags att handla?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det går knackigt för Volvokusinen. Både på det makroekonomiska och det mikroekonomiska läget haltar ekonomin betänkligt.

Volvo själva, som fungerat som en slags betalande storasyster, klippte nyligen de ekonomiska banden till den strulande lillasystern, som nu för klara sig själv i Geely-familjen.

Nästan halverad försäljning

Men det går som sagt sådär. Försäljningen av Polestar 2 har rasat med 40 procent under det senaste året, enligt carup.se till endast 7 200 sålda bilar.

För att nu få fart på försäljningen har Polestar bland annat pressat ned kostnaderna för privatleasingen – den ekonomiska köpelösning som var mycket populär innan klimatbonusen slopades och räntan stack iväg.

Kommer Polestar klara krisen?
Kommer prissänkningen att räcka? Eller fortsätter Polestars väg in i mörkret? (Foto: Polestar)

Med dagens ekonomiska läge är det få som köper via privatleaseing, något som Polestar nu tagit fasta på och sänker därför kostnaderna rejält.

För ett år sedan kostade en Polestar 2 9 190 kronor per månad att leasa. Med den senaste sänkningen som Polestar nu går ut med, har månadskostnaden för basmodellen nu sänkts till 4 400 kronor. En minskning på över 50 procent.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Slutsålt

“Vi har sålt slut på de varianterna”, säger Polestars svenske pr-chef John Eriksson.

“För de bilar vi har tillgängliga nu är priset från 4 629 kr/mån.”

Priset gäller för 1 500 mils körning per år, vilket är 500 mil längre än de flesta konkurerenter erbjuder. Jämfört med Geely-kusinen Volvo EX30 är Polestars erbjudande både billigare, innehåller längre körsträcka, längre räckvidd och en större bil.

Så får framtiden utvisa om detta var ett genidrag eller ett fartgupp vidare nedåt i statistiken.

Läs också om den nya laddtekniken som företaget nu testar på några av sina bilar. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS