ENERGI

Litiumsvavelbatteriet tar steg framåt – efter flera bakslag

Litiumsvavelceller av påstyp från Lyten. Bolaget tillverkar även cylindriska celler.

Förhoppningarna på litiumsvavelbatterier var enorma – tills satsningarna gick i stöpet. Men nu har ett amerikanskt bolag faktiskt lyckats leverera testceller till biltillverkare.

Litiumsvavelceller har bland de absolut högsta teoretiska energitätheterna bland alla tänkbara batterier – upp till 2 500 Wh/kg. Det är fyra gånger högre än för litiumjonceller, vilket har lett till stora insatser för att kommersialisera tekniken.

Trots långvarigt arbete har det visat sig svårt. En av utmaningarna har varit hållbarheten – det har varit svårt att få cellerna att klara fler än hundra upp- och urladdningscykler. För några år sedan rapporterade Ny Teknik hur två av de största kommersiella satsningarna, brittiska Oxis Energy och amerikanska Sion Power, gått i stöpet. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här