Litiumsvavelbatteriet tar steg framåt – efter flera bakslag
Litiumsvavelceller av påstyp från Lyten. Bolaget tillverkar även cylindriska celler.Lyten
Förhoppningarna på litiumsvavelbatterier var enorma – tills satsningarna gick i stöpet. Men nu har ett amerikanskt bolag faktiskt lyckats leverera testceller till biltillverkare.
Litiumsvavelceller har bland de absolut högsta teoretiska energitätheterna bland alla tänkbara batterier – upp till 2 500 Wh/kg. Det är fyra gånger högre än för litiumjonceller, vilket har lett till stora insatser för att kommersialisera tekniken.
Trots långvarigt arbete har det visat sig svårt. En av utmaningarna har varit hållbarheten – det har varit svårt att få cellerna att klara fler än hundra upp- och urladdningscykler. För några år sedan rapporterade Ny Teknik hur två av de största kommersiella satsningarna, brittiska Oxis Energy och amerikanska Sion Power, gått i stöpet.