Det här handlar Kalla faktas granskning om

TT

Publicerad 2024-05-15 15.53

TV4:s Kalla fakta har avslöjat att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning driver anonyma konton, för att bland annat nedvärdera politiska motståndare. Detta är granskningen i korthet:

Vad handlar Kalla fakta-programmen om?

En reporter på TV4:s Kalla fakta har under flera månader arbetat på Youtube-kanalen Riks och Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Han filmade med dold kamera under arbetsdagarna. Det första avsnittet sändes den 7 maj, och det andra den 14 maj. Granskningen kallas ”Undercover i trollfabriken”.

Vad visar granskningen?

Granskningen visar att kanalen och partiet har nära band till varandra, trots att Sverigedemokraterna hävdar att kanalen är fristående. Partiet ägde Riks, som grundades 2020, men den såldes 2023 till den tidigare SD-politikern Jacob Hagnell. SD är fortsatt Riks största finansiär.

Granskningen visar också att partiet har ett stort antal konton på sociala medier som inte har SD som avsändare. Kalla fakta har listat 23 konton som tillsammans har 260 000 följare. Under årets första kvartal har kontona på Tiktok, Youtube, Facebook och Instagram totalt 27,6 miljoner visningar. Mängden anonyma konton är förmodat betydligt fler.

Sverigedemokraterna har tidigare förnekat att man driver anonyma konton.

Vad läggs ut på kontona?

På kontona läggs främst memes, satir och skämt upp, riktade mot de övriga riksdagspartierna – även samarbetspartierna – liksom meningsmotståndare och invandrare. Det finns exempel där AI-verktyg används för att manipulera vad S-ledaren Magdalena Andersson säger.

Varför görs detta?

Det handlar bland annat om att smutskasta partiets meningsmotståndare och driva med invandrare, utan att behöva ta ansvar för det man skriver. Bland annat diskuteras hur man ska ”hitta skit” på KD:s Alice Teodorescu Måwe. En annan anledning är att marknadsföra mindre konton via de större, och därigenom påverka algoritmerna på plattformarna.

När anställda på kommunikationsavdelningen diskuterar strategin handlar det även om att locka unga, genom att med skämt mjuka upp inställningen till Sverigedemokraterna och långsiktigt få med sig dem på partiets linje.

Vilka är kontona?

De aktuella kontona är bland annat mememumriken, alxanderbardposting och veckansutvisning på Tiktok, Filosofifabriken på Youtube och Politisk inkorrekt och Vita kränkta kvinnor på Facebook. Även kontona sdregeringen, jimmiemoments och sverjedemokraterna kontrolleras av partiet, enligt Kalla fakta.

Hur ser de SD-anställda på verksamheten?

Det är stort hemlighetsmakeri om kontona som partiet kontrollerar, liksom om kopplingarna till Riks, även internt. Flera av de anställda kallar sig själva för nätkrigare, meme-lords och internt kallas verksamheten för ”trollfabriken”. Flera anställda är rädda för att det de säger spelas in.

Vad handlade hotet mot reportern om?

SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein hotade Kalla faktas reporter när han sade upp sig.

– Vi har ett gediget sekretessavtal som du har sajnat och vi är aggressiva med att slå tillbaka med folk som jävlas. Rättsligt, men även när det kommer till att svartmåla folk på internet. Då sitter det där gänget och ser till att det finns all information i världen om personen, sade Wallerstein.

Kände partiledare Jimmie Åkesson till att kontona drevs av partiet?

Kalla fakta försöker att utreda om Åkesson vet om kontona. En SD-medarbetare säger att Åkesson sagt ok till vissa inlägg, och att ”det är inte så att vi gör någonting under hans radar”, men några mer konkreta belägg framkommer inte.

Vad säger Åkesson om avslöjandet?

Jimmie Åkesson gick till motattack i ett tal i tisdags. Han påstår att det rör sig om ”en gigantisk, inhemsk påverkansoperation”, kallar reportaget för ”utstuderad manipulation” och anser att ”det är inget konstigt med att ett politisk parti vill ha spridning för sina åsikter på internet”.

Följ ämnen i artikeln