Postnords vd vänder sig till allmänheten – “Inte försvarbart”

2024 02 03

Postnord förklarar nu varför man kan behöva fem dagar för att leverera post.

Postnord vill sänka kraven på postutdelningen och framhåller att i vissa fall kan det behövas så mycket som fem dagars leveranstid.

Majoriteten av breven ska komma fram inom tre dagar, men man tar även höjd för att det ibland kan ta längre tid än så.

Nu förklarar vd Annemarie Gárdshol för allmänheten hur det kommer sig.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Inte försvarbart”

Annemarie Gárdshol pekar på minskningen av volymer som den främsta anledningen till förslaget om sänkta krav.

– Vi har idag en strukturell minskning av brevvolymer som ligger på runt 12-13 procent om året, och då blir det inte samhällsekonomiskt försvarbart att upprätthålla den infrastruktur som krävs, säger hon till SR.

Högst två dagar

I dagsläget måste nästintill alla brev levereras inom högst två dagar.

Postnord menar dock att det blir allt svårare att leva upp till kravet, och vill istället att 85 procent ska levereras inom tre dagar.

– Jag tror aldrig att vi har upplevt samma typ av väder och vägförhållanden här under december och det är framförallt det som har varit vår utmaning, säger vd:n Annemarie Gárdshol om att Postnord missar de nuvarande leveransmålen.

Höjde även portot

I samband med de fallande brevvolymerna har man även behövt höja portot.

– Den första januari 2024 höjs portot för ett brev upp till 50 gram med tre kronor, från 15 till 18 kronor. Höjningen görs för att kompensera för det intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna kraftigt minskar samtidigt som inflationen fortsatt är hög, meddelar Postnord.

Färre brev

I takt med digitaliseringen skickas allt färre fysiska brev.

– När allt färre brev skickas blir varje brev dyrare att hantera eftersom en stor andel av produktionskostnaderna är fasta. PostNord räknar med att brevvolymerna kommer att fortsätta att minska. Under 2023 minskade volymen frimärkta brev inrikes med 20 procent jämfört med året innan.

Foto: K. Samuelsson Postnord

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 13

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen


Panik i svenskparadis – turister evakuerade

2024 05 13

En oväntad händelse chockade turisterna i ett svenskparadis.

En panikartad situation har uppstått i turistparadiset Menorca, som också är populärt bland svenskar.

Den brittiska turisten Jessica Kenny, 27, var på ön tillsammans med sin familj.

När hon paddlade i havet vid Playa Arenal d'en Castell tillsammans med sin 4-åriga son fick hon plötsligt se någonting väldigt obehagligt.

– Vi skrattade och skämtade för att det var kallt, berättar Jessica Kenny, enligt Daily Mail.

– Sedan såg vi en konstig sak sticka upp ur vattnet. Vi skojade med varandra och sade att det måste vara en haj.

Insåg allvaret

Gradvis övergick munterheten i en panikartad känsla.

– Vi trodde inte riktigt på det, förklarar hon.

– Det var ganska konstigt, den sicksackade runt omkring oss.

Till slut insåg de att det verkligen rörde sig om en riktig haj, säger Jessica Kenny.

– När den kom närmare, insåg vi att saken som stack upp ur vattnet var en fena. Och vi kände – ”herregud, det är en haj”, berättar den chockade brittiska tvåbarnsmamman.

Följde efter pappan

Hennes pappa Darren, 57, var också i vattnet, och Jessica Kenny uppfattade att hajen jagade pappan i närheten av några bojar.

Skräckslagen sprang hon upp ur vattnet med sin son, medan andra turister på stranden skrattade.

Samtidigt började pappan simma tillbaka mot stranden.

– Vi såg att den följde efter min pappa tillbaka mot stranden. Den cirkulerade runt honom, men den jagade honom inte, om ni förstår vad jag menar, förklarar hon.

Människor evakuerades

Pappan klarade sig dock och var väldigt road av incidenten när han kom tillbaka till stranden.

När andra turister upptäckte hajen uppstod dock panik.

– Förbipasserande började skrika och ropa efter livräddare, som kallade på backup och satte upp röda flaggor, rapporterar tidningen.

Människor evakuerades ur vattnet.

Jessicas son blev rädd, men tröstades av pappan.

– Min pappa sade åt honom hur tur han hade haft som fått se en haj vid fyra års ålder, berättar Jessica Kenny.

Foto: O. Nord

Text: Redaktionen