Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Stockholms tunnelbana

Ingen gillar spelreklam – men den är faktiskt viktig

Stockholms regionpolitiker avskaffar yttrandefriheten för licenserade företag som erbjuder onlinespel. 

Det gör att SL förlorar pengar och oreglerade spelbolag kan vinna marknadsandelar, skriver Gustaf Hoffstedt. 

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel
Foto: Pressbild
Vi som arbetar i spelindustrin köper naturligtvis inte reklam av altruistiska skäl, varken i tunnelbanan eller på annonsplats i tidningarna. Men våra reklamköp möjliggör samhällsviktig verksamhet, skriver debattören.
Foto: Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Tack vare att endast svensklicensierade spelbolag tillåts som reklamköpare i kollektivtrafiken bidrar SL till att svensklicensierade spelbolag hamnar ”top of mind” hos konsumenten när denne vill spela, skriver debattören.
Foto: Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det politiska styret över Stockholms kollektivtrafik SL har meddelat att det tänker förbjuda reklam för spel om pengar online. Enbart spelreklamen inbringar enligt SL:s egna beräkningar drygt 20 miljoner kronor per år. Tillsammans med föreslagna reklamförbud mot andra produkter och tjänster som misshagar det politiska styret, kan SL:s intäktsförlust överstiga 50 miljoner kronor per år. 

Det är förlorade pengar som antingen leder till höjda biljettpriser eller uteblivna satsningar i Stockholms kollektivtrafik.

Vi som arbetar i spelindustrin köper naturligtvis inte reklam av altruistiska skäl, varken i tunnelbanan eller på annonsplats i tidningarna. Men våra reklamköp möjliggör samhällsviktig verksamhet, som oberoende granskande journalistik i exempelvis den här tidningen, och en välfinansierad kollektivtrafik som inte kostar skjortan för resenären. 

Vi skulle beklaga om alla våra reklaminvesteringar i stället måste flytta till internationella medieplattformar.

Särskilt allvarligt är det när Stockholms regionpolitiker avskaffar yttrandefriheten i det kanske viktigaste offentliga rummet vi har i vår huvudstad: kollektivtrafiken.

Få människor vurmar för spelreklam, men spel om pengar i någon form är ett folknöje som tre av fyra vuxna svenskar ägnar sig åt. Det rör sig om en laglig och reglerad verksamhet, visserligen inte beslutad av politikerna i Stockholms trafiknämnds styrelse, men av deras partivänner i riksdagen. 

Det är principiellt allvarligt när regionpolitikerna i Stockholm nu sätter sig över beslut som fattats i det som ska vara Sveriges enda lagstiftande församling: riksdagen. 

Särskilt allvarligt är det när Stockholms regionpolitiker avskaffar yttrandefriheten i det kanske viktigaste offentliga rummet vi har i vår huvudstad: kollektivtrafiken.

Regionpolitikerna i Stockholm ger sig även ut på ett sluttande plan. Nästa gång är det reklam för läsk eller andra sötade produkter som censureras, eller charterresor till soliga stränder, eller vårderbjudanden från nätläkare. 

Gapigheten har minskat

Och i takt med att reklamintäkterna från det offentliga rummet blir allt mindre blir kollektivtrafiken allt sämre och allt dyrare för resenären.

Spel är inte vilken produkt som helst, och den behöver regleras hårt, liksom dess marknadsföring. En sådan reglering finns sedan några år tillbaka. 

Riksdagen omreglerade spelmarknaden 2019 och införde bland annat en ny skärpt lagstiftning för marknadsföring av spel. Det nya systemet visade sig fungera väl, och spelbolag som överträdde dessa gränser straffades hårt. 

Från ett tyvärr alltför aggressivt tonläge i spelmarknadsföringen när spellicensmarknaden var ny 2019 minskade gapigheten i det offentliga rummet i takt med att marknaden mognade.

Spelreklamen i kollektivtrafiken fyller också en annan viktig funktion i det att den hjälper spelkonsumenten i dennes val av spelbolag. Det gäller att välja ett spelbolag som är reglerat och licensierat i Sverige. 

Alla vinner

Spel om pengar, i synnerhet online, är tyvärr utsatt för en stenhård illojal konkurrens från i Sverige oreglerade och olicensierade spelbolag. Dessa inte sällan kriminella bolag har nu drygt 40 procent av den svenska marknaden för onlinekasino.

De oreglerade bolagens intresse för att följa svenska konsumentskyddsregler är obefintligt. Därför är det så viktigt att hålla de oreglerade bolagen borta från den svenska spelmarknaden.

Tack vare att endast svensklicensierade spelbolag tillåts som reklamköpare i kollektivtrafiken bidrar SL till att svensklicensierade spelbolag hamnar ”top of mind” hos konsumenten när denne vill spela. Det är ett viktigt bidrag till en trygg och säker spelmarknad. Och SL tjänar alltså pengar på att bidra till skapandet av denna trygga och säkra spelmarknad. Inte enbart till fromma för Stockholmsregionens resenärer i kollektivtrafiken, utan till fromma för oss alla. 

Alla vinner på en trygg och säker spelmarknad.


Av Gustaf Hoffstedt

generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel