Hoppa till innehållet

Blankare kan inte förbjudas

Den som blankar en aktie och därmed spekulerar i kursnedgång väcker alltid starka känslor. Det beror inte bara på att blankaren blir rikare när andra blir fattigare, utan på att agerandet står i strid med det som vi förknippar med sparande och företagande: långsiktighet och optimism.

OVÄLKOMMEN. Viceroy, med frontfiguren Fraser Perring, har hittat ett nytt bolag att blanka, SCA.
OVÄLKOMMEN. Viceroy, med frontfiguren Fraser Perring, har hittat ett nytt bolag att blanka, SCA.Foto: Jonathan Browning

De senaste åren har vi bevittnat flera fall av publika blankarattacker på bland annat Truecaller och Hexatronic HTRO -0,88%Dagens utveckling. För knappt två veckor sedan var det SCA SCA B +0,36%Dagens utveckling:s tur att bli föremål för blankarnas ovälkomna intresse. Två analysfirmor, Viceroy och Ningi Research, ifrågasatte värdet på skogstillgångarna och hävdade att bolaget har underskattat sin nettoskuldsättning. 

Aktien sjönk, vilket var själva avsikten. Blankning innebär att man lånar aktier mot en avgift och säljer dem, för att senare köpa tillbaka dem till ett lägre pris och därmed göra en vinst. Om det förväntade kursfallet sker vill säga.

SCA:s vd Ulf Larsson kallade blankarfirmornas analyser för ett ”oseriöst gymnasiearbete” och undrade om attacken inte var att betrakta som marknadsmanipulation. Reaktionen är förståelig. Att utsättas för en blankarattack är en mardröm. Kritiken som förs fram mot ett bolag är ofta allmänt hållen och svår att avfärda. Syftet är att skapa maximal osäkerhet.

”Så länge människan har handlat med värdepapper har det funnits blankare.”

Inte undra på att blankare i alla tider har varit illa sedda. I Amsterdam infördes 1610 ett förbud mot blankning av aktier i Nederländska Ostindiska Kompaniet. 200 år senare kallade Napoleon blankare för statens fiender och förbjöd dem. Men även i modern tid har flera länder stoppat blankningen, bland annat under finanskrisen 2008 och under pandemin.

Kina införde för några veckor sedan förbud mot blankning av vissa aktieslag i hopp om att bromsa den ihållande börsnedgången. Investerare som bryter mot förbudet kommer, enligt myndigheterna, att ”ruttna i fängelse”, enligt Reuters. Men president Xi Jinping utkämpar, precis som Napoleon före honom, en svårvunnen strid.

Förbuden har alltid visat sig verkningslösa, vilket inte är konstigt. Att blanka en aktie och redovisa skälen är strängt taget samma sak som att publicera en köpanalys och sedan försöka prata upp kursen, något som banker rutinmässigt ägnar sig åt utan att väcka anstöt.

Så länge människan har handlat med värdepapper har det funnits blankare. De fyller en viktig upplysande funktion genom att sätta fingret på oegentligheter och ibland rena bedrägerier. Blankare kan inte, och ska inte, förbjudas. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från Scania FinansAnnons

Framtiden skapas med grön finansiering

Henrik Orrling, vd på Scania Finans
Henrik Orrling, vd på Scania FinansFoto: Stephanie Wiegner

Det pågår ett stort förändringsarbete hos Scania Finans. Med en grön finansieringslösning vid investeringar i helelektriska fordon eller laddstationer i Norden och Baltikum tar de fordonsbranschen in i framtiden. 

– Det är inte bara elektriska fordon utan även laddinfrastruktur, säger Henrik Orrling. 

Scania Finans huvudsakliga uppdrag är att driva transportsystem kopplat till miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Allt fler jobbar nu aktivt med att ställa om sina verksamheter för att minska på koldioxidutsläpp från fossila bränslen. Scania erbjuder sedan 2023 en grön finansieringslösning som standard vid investeringar i helelektriska fordon eller laddstationer. 

– Vi erbjuder fortfarande en helhetslösning för traditionella dieselmotorer och gasmotorer som är en stor del av vår verksamhet. Den gröna finansieringslösningen möjliggörs tack vare Scanias gröna obligation. Med pengar ur fonder kan vi paketera betallösningar med stöd från subventioner för elektriska fordon och hållbara produkter, förklarar Henrik Orrling som är vd på Scania Finans. 

Elektriska fordon och laddinfrastruktur

Sedan april 2023 ägs Scania Finans av TRATON Financial Services, som arbetar med att ta fram finansiella tjänster också för MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus (VWTB) globalt. Detta innebär att Scania Finans även kommer att arbeta med gröna finansiella betallösningar för MAN-gruppen på sikt.

– Vi breddar vårt erbjudande och bygger upp ett vattentätt system, baserat på det vi kan och redan har installerat i Scania, för fler varumärken i fordonsbranschen i framtiden.

Scania Finans kommer nu att arbeta för att lägga sig i framkant inom artificiell intelligens, dels för att ha finansieringslösningar på plats redan innan behov uppstår och för att ta tag i utmaningarna med att minimera hanteringstiden. 

– Vi lutar åt att bli ett mer projektbaserat finansbolag och jobbar redan väldigt mycket i projektform i utvecklingsarbetet. Det är inte bara elektriska fordon utan även laddinfrastruktur, hos kunden själv eller i våra återförsäljarnät, med fasta eller mobila installationer. 

Ett arbete tillsammans med kunderna

Scania strävar efter att sätta kunden i första rummet och utvecklingen av verksamheten ska nu ske i nära partnerskap med kunderna. Ny arbetskraft och kompetens behövs för att driva det kundcentrerade förändringsarbetet.

– Vi driver och leder utvecklingen, men det är utifrån djupgående analyser av kunddata som vi har valt den här vägen, avslutar Henrik.

Här kan du läsa mer om produkten grön finansiering

Om Scania Finans
Scania Finans AB är ett helägt dotterbolag till TRATON Financial Services AB och har som huvuduppgift att erbjuda konkurrenskraftiga finansieringslösningar till Scanias kunder i Norden och Baltikum. Företaget grundades 1947 och bedriver verksamhet i sju länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen).

Läs mer: Så jobbar Scania med elektrifiering 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scania Finans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera